Co prawda PKP Polskie Linie Kolejowe oceniają, że inwestycja zbliża się do 70-procentowego zaawansowania. Jednak ważna część tunelu średnicowego w Łodzi nie osiągnęła jeszcze półmetka realizacji.
W minionym tygodniu,
po kilkunastu miesiącach postoju, tarcza TBM Katarzyna w końcu ruszyła. Przed maszyną drążącą najważniejszy etap prac. Chodzi o wykonanie dwutorowego tunelu pomiędzy przystankami Łódź Polesie, a Łódź Śródmieście. Wszystko będzie odbywać się pod wiekowymi kamienicami, których w Łodzi jest wiele.
Inwestycja zaawansowana, ale jeszcze nie gotowa
– Inwestycja dynamicznie idzie do przodu. Dzisiaj jesteśmy na etapie zaawansowania prac w 67 procentach. Dla mnie jest to niezwykle istotne, ponieważ kiedy obejmowałem resort infrastruktury de facto tutaj nie wiele się działo, ten projekt miał ogromne kłopoty. Nie było finansowania, nie było uzgodnionego harmonogramu, nie było uzgodnień z miastem – tłumaczył minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
O ile PKP Polskie Linie Kolejowe, które są inwestorem oceniają ogólne zaawansowanie inwestycji na blisko 70 procent. Co jest bardzo dużym wskaźnikiem przy braku wykonania zasadniczej konstrukcji tunelu pod centrum Łodzi. To poszczególne części przedsięwzięcia nie są już tak wysoko określane.
Podziemne przystanki w Łodzi powyżej 50 proc. prac Jeżeli chodzi o podziemne przystanki to najbardziej zaawansowany jest przystanek Łódź Polesie. Według inwestora został wykonany już w 62 proc. Jak mogliśmy się przekonać Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego (PBDiM) buduje tam już pierwsze elementy przyszłych peronów.
Zaawansowanie na poziomie 59 proc. wskazywane jest przy dwupoziomowym przystanku Łódź Koziny. Tam trwają prace ziemne oraz te związane z płytą denną. Z kolei 54 proc. odnosi się do przystanku Łódź Śródmieście, gdzie PBDiM kontynuuje budowę ścian szczelinowych na wyłączonym kilkanaście tygodni temu torowisku tramwajowym.
Pozostałą część infrastruktury stanowią cztery tunele łącznikowe pomiędzy przystankiem Łódź Koziny a stacjami Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska oraz główny tunel, który do wykonania jest na odcinku od przystanku Łódź Polesie do komory demontażowej przy stacji Łódź Fabryczna. Te pierwsze konstrukcje zaawansowane są w ponad 62 proc. Natomiast duży tunel nie dobrnął jeszcze do połowy prac. PKP PLK wskazuje tutaj zaledwie na 45-procentowy postęp.
Otwarcie tunelu pod koniec 2026 roku Przypomnijmy.
Tunel średnicowy w Łodzi ma być udostępniony dla podróżnych w grudniu 2026 roku. Z kolei do marca 2025 roku, czyli ponad półtora roku wcześniej tarcza Katarzyna powinna dotrzeć do komory wydobywczej w rejonie budynku Łódzkiego Domu Kultury. W przyszłości do tego samego miejsca dotrze również tarcza drążąca tunel dla pociągów Kolei Dużych Prędkości.
26 czerwca premier Donald Tusk poinformował, że prace przy pierwszej w Polsce linii Kolei Dużych Prędkości będą kontynuowane.
Pociągi z prędkością do 320 km/h będą kursować pomiędzy Warszawą, Łodzią, Sieradzem, Poznaniem i Wrocławiem. Do 2030 roku ma być gotowy pierwszy odcinek pomiędzy stolicami województw łódzkiego i mazowieckiego. Natomiast pięć lat później ma zostać ukończona cała trasa pomiędzy czterema stolicami regionów.