Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy. Która część jest najmniej zaawansowana?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
27-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
27-06-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódzki tunel średnicowy. Która część jest najmniej zaawansowana?
fot. Daniel SiwakKonstrukcja przystanku Łódź Polesie
Co prawda PKP Polskie Linie Kolejowe oceniają, że inwestycja zbliża się do 70-procentowego zaawansowania. Jednak ważna część tunelu średnicowego w Łodzi nie osiągnęła jeszcze półmetka realizacji.

W minionym tygodniu, po kilkunastu miesiącach postoju, tarcza TBM Katarzyna w końcu ruszyła. Przed maszyną drążącą najważniejszy etap prac. Chodzi o wykonanie dwutorowego tunelu pomiędzy przystankami Łódź Polesie, a Łódź Śródmieście. Wszystko będzie odbywać się pod wiekowymi kamienicami, których w Łodzi jest wiele.

Inwestycja zaawansowana, ale jeszcze nie gotowa

– Inwestycja dynamicznie idzie do przodu. Dzisiaj jesteśmy na etapie zaawansowania prac w 67 procentach. Dla mnie jest to niezwykle istotne, ponieważ kiedy obejmowałem resort infrastruktury de facto tutaj nie wiele się działo, ten projekt miał ogromne kłopoty. Nie było finansowania, nie było uzgodnionego harmonogramu, nie było uzgodnień z miastem – tłumaczył minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

O ile PKP Polskie Linie Kolejowe, które są inwestorem oceniają ogólne zaawansowanie inwestycji na blisko 70 procent. Co jest bardzo dużym wskaźnikiem przy braku wykonania zasadniczej konstrukcji tunelu pod centrum Łodzi. To poszczególne części przedsięwzięcia nie są już tak wysoko określane.

Podziemne przystanki w Łodzi powyżej 50 proc. prac

Jeżeli chodzi o podziemne przystanki to najbardziej zaawansowany jest przystanek Łódź Polesie. Według inwestora został wykonany już w 62 proc. Jak mogliśmy się przekonać Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego (PBDiM) buduje tam już pierwsze elementy przyszłych peronów.

Zaawansowanie na poziomie 59 proc. wskazywane jest przy dwupoziomowym przystanku Łódź Koziny. Tam trwają prace ziemne oraz te związane z płytą denną. Z kolei 54 proc. odnosi się do przystanku Łódź Śródmieście, gdzie PBDiM kontynuuje budowę ścian szczelinowych na wyłączonym kilkanaście tygodni temu torowisku tramwajowym.

Pozostałą część infrastruktury stanowią cztery tunele łącznikowe pomiędzy przystankiem Łódź Koziny a stacjami Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska oraz główny tunel, który do wykonania jest na odcinku od przystanku Łódź Polesie do komory demontażowej przy stacji Łódź Fabryczna. Te pierwsze konstrukcje zaawansowane są w ponad 62 proc. Natomiast duży tunel nie dobrnął jeszcze do połowy prac. PKP PLK wskazuje tutaj zaledwie na 45-procentowy postęp.

Otwarcie tunelu pod koniec 2026 roku

Przypomnijmy. Tunel średnicowy w Łodzi ma być udostępniony dla podróżnych w grudniu 2026 roku. Z kolei do marca 2025 roku, czyli ponad półtora roku wcześniej tarcza Katarzyna powinna dotrzeć do komory wydobywczej w rejonie budynku Łódzkiego Domu Kultury. W przyszłości do tego samego miejsca dotrze również tarcza drążąca tunel dla pociągów Kolei Dużych Prędkości.

26 czerwca premier Donald Tusk poinformował, że prace przy pierwszej w Polsce linii Kolei Dużych Prędkości będą kontynuowane. Pociągi z prędkością do 320 km/h będą kursować pomiędzy Warszawą, Łodzią, Sieradzem, Poznaniem i Wrocławiem. Do 2030 roku ma być gotowy pierwszy odcinek pomiędzy stolicami województw łódzkiego i mazowieckiego. Natomiast pięć lat później ma zostać ukończona cała trasa pomiędzy czterema stolicami regionów.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

TBM Faustyna kończy drążenie tunelu pod Łodzią. Transmisja online!

Infrastruktura

TBM Faustyna kończy drążenie tunelu pod Łodzią. Transmisja online!

inf. pras. PKP PLK, oprac. ms, sd 28 czerwca 2024

Trwa budowa łódzkiego "metra"

Pasażer

Trwa budowa łódzkiego "metra"

Redakcja/inf. pras. 26 stycznia 2023

Zobacz również:

TBM Faustyna kończy drążenie tunelu pod Łodzią. Transmisja online!

Infrastruktura

TBM Faustyna kończy drążenie tunelu pod Łodzią. Transmisja online!

inf. pras. PKP PLK, oprac. ms, sd 28 czerwca 2024

Trwa budowa łódzkiego "metra"

Pasażer

Trwa budowa łódzkiego "metra"

Redakcja/inf. pras. 26 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5