Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy. Koniec budowy w 2027 roku? Klimczak: PKP PLK się nie zgadzają

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
14-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/TV Toya

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódzki tunel średnicowy. Koniec budowy w 2027 roku? Klimczak: PKP PLK się nie zgadzają
fot. Piotr Grabowski, PBDiM Mińsk MazowieckiFragment jednego z mniejszych tuneli trasy średnicowej w Łodzi
Mamy kolejny zwrot akcji dotyczący jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce. Tym razem chodzi o zgodę na wydłużenie budowy tunelu średnicowego w Łodzi o 12 miesięcy, czyli do połowy 2027 roku.

Żeby przejść do dzisiejszego tematu trzeba krótko przypomnieć to, co działo się w ostatnich tygodniach. Niedawno m. in. europoseł Dariusz Joński wskazywał na termin połowy marca 2025, w którym TBM Katarzyna miałaby ponownie ruszyć. Maszyna od listopada 2024 roku stoi przy alei 1 Maja po tym, jak kolejny budynek wymagał wzmocnienia.

Zaczęło się od roszady terminami uruchomienia TBM Katarzyny

Kilka dni po tym wojewoda łódzki Dorota Ryl poinformowała o dochodzeniu roszczeń od Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. W międzyczasie do sprawy włączył się inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe, który wezwał wykonawcę do przedstawienia "wiarygodnego harmonogramu rzeczowo-finansowego robót budowlanych zaplanowanych do końca trwania umowy".

PBDiM Mińsk Mazowiecki, wraz z nowym harmonogramem przesłanym na początku lutego, wysłało również do PKP PLK wniosek o przedłużenie realizacji tunelu średnicowego w Łodzi. Tutaj mowa była o przesunięciu terminu z czerwca 2026 na czerwiec 2027 roku.

Klimczak: PKP PLK nie zgadza się na wydłużenie obowiązującego harmonogramu prac

Kolejny zwrot akcji dotyczący tej największej inwestycji kolejowej w Polsce nastąpił 13 lutego w czasie konferencji "Nowa era europejskiego transportu – wyzwania polityki TEN-T". Wydarzenie zostało zorganizowane w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

Głos w sprawie zabrał szef resortu infrastruktury. – PKP PLK nie widzi uzasadnienia w złożonym harmonogramie, oczekuje innego rodzaju harmonogramu. Dzisiaj [PKP PLK] nie zgadza się na wydłużenie o rok aktualnie obowiązującego harmonogramu zakończenia prac na budowie przy tunelu średnicowym – powiedział w Łodzi minister Dariusz Klimczak.

PKP PLK kategorycznie jeszcze nie odmówiła?


Co ciekawe, prezes PKP PLK Piotr Wyborski, zapytany przez TV Toya, kategorycznie nie stwierdził, że spółka nie zgadza się z treścią wniosku PBDIM. – Nie odmówiliśmy wydłużenia terminu [realizacji]. Czekamy na dokumentacje potwierdzającą, że ten termin możemy wydłużyć. Dokumentacja, którą przedłożył wykonawca wymaga uzupełnienia – zaznaczył szef krajowego zarządcy infrastruktury.

Dopóki PKP PLK nie zaakceptuje nowego harmonogramu oraz nie podpisze nowego aneksu z PBDiM, obowiązującym terminem zakończenia budowy tunelu średnicowego w Łodzi będzie czerwiec 2026. 

Oczywiście wpływ realizację inwestycji w Łodzi będą miały kolejne miesiące, podczas których TBM Katarzyna dojdzie do przystanku Łódź Śródmieście. Nie bez znaczenia będzie także odcinek do komory wydobywczej przy Łódzkim Domu Kultury. Na obydwu znajdują się zarówno budynki mieszkalne, jak i budynki użyteczności publicznej - szkoła podstawowa i Muzeum Sztuki przy ulicy Więckowskiego, biura spółki Łódzkie Inwestycje przy ulicy Wólczańskiej czy rektorat Uniwersytetu Medycznego przy alei Kościuszki.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5