Pod warstwą betonu i ziemi znikają komory na Żubardziu, w których prace zaczynały tarcze TBM. Zachodnia komora Faustyny została już zabudowana i przysypana gruntem. Przy wschodniej – Katarzyny, roboty konstrukcyjne właśnie trwają. Nowym przeznaczeniem obiektów będzie zaplecze techniczne dla tunelu - informuje wykonawca łódzkiego tunelu średnicowego, PBDiM Mińsk Mazowiecki.
Między ulicami Stolarską a Odolanowską, równolegle do ul. Drewnowskiej, znajduje się kluczowy fragment tunelu średnicowego. Składa się on z dwóch komór, w których prace rozpoczynały tarcze TBM (mniejsza
"Faustyna", która zakończyła pracę w listopadzie ubiegłego roku, i większa
"Katarzyna"), oraz znajdującego się między nimi, mającego około 150 m długości łącznika - tu duży dwutorowy tunel zbiega się z dwoma jednotorowymi korytarzami.
Pierwsza z komór od strony ul. Stolarskiej jest już niewidoczna z góry. Została zabudowana betonowym stropem i zasypana warstwą ziemi. Zamykanie drugiej komory, znajdującej się przy ul. Odolanowskiej właśnie trwa. Powstał już strop poziomu pośredniego, który tworzy piętro nad tunelem. Nad nim pojawi się strop zamykający - gdy będzie gotowy, także zostanie przykryty warstwą ziemi.
Oba obiekty mają po około 30 metrów średnicy i głębokości. Zejście na dół będzie możliwe z poziomu gruntu dzięki klatkom schodowym, które są w trakcie budowy - po dwie w każdej komorze. Nad płytą denną widać już konstrukcje peronów
przystanku Łódź Koziny. Pod peronami zamontowane zostaną m. in. pompy odwadniające. Nad torowiskiem i siecią trakcyjną w komorach w poziomie pośrednim znajdzie się przestrzeń, w której będą umieszczone różnego typu instalacje i kanały wentylacyjne. Na powierzchni powstaną wejścia do klatek schodowych i budynek wentylatorni.
W łączniku trwa obecnie wykonywanie chodników ewakuacyjnych, natomiast w niemal gotowej konstrukcji głównej, w stropie zostały jeszcze dwa prostokątne otwory technologiczne, które zostaną zabudowane w końcowych etapach inwestycji. Jeden z nich służy do wyprowadzenia na zewnątrz taśmociągu, którym wydobywany jest urobek pozyskany podczas drążenia przez TBM Katarzynę (obecnie
od listopada unieruchomioną). Drugi wykorzystywany będzie do wprowadzania dźwigami pod ziemię różnych materiałów potrzebnych do dalszej budowy, np. szyn kolejowych.
Klatki schodowe, perony techniczne i pomieszczenia powstające w obu komorach nie będą dostępne dla podróżnych. Korzystać z nich będą pracownicy kolei i obsługa tunelu.