Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy. Budynki w najgorszym stanie jednak do zburzenia?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
24-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-04-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Budynków w najgorszym stanie na trasie tunelu średnicowego w Łodzi – jeszcze przed rozpoczęciem budowy odcinka w kierunku Łodzi Fabrycznej – było 30. Czy ich burzenie, zamiast wzmacniania, jest opcją nadal braną pod uwagę? Tarcza TBM Katarzyna ma ponownie zacząć drążenie jeszcze w maju tego roku.

– Ja sugerowałam od początku, że najlepiej byłoby, żeby budynki o najtrudniejszej strukturze, jeśli chodzi o jakość tych budynków, zwyczajnie nad tym tunelem zostały wyburzone. Wtedy myślę, że mielibyśmy już dawno zakończony proces budowy. Koszty by były zdecydowanie mniejsze – tak pod koniec stycznia tego roku mówiła prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. 

Żadną tajemnicą nie był bowiem fakt, że po przejściu przez południową ścianę przystanku Łódź Polesie i w drodze przez przystanek Łódź Śródmieście do stacji Łódź Fabryczna na powierzchni znajdą się budynki, w większości zamieszkałe. Niektóre w złym stanie technicznym lub w gorszym niż przypuszczano, co uwidoczniła katastrofa budowlana z września 2024 roku.

Tunel średnicowy w Łodzi. Wyburzenia zastąpiono wzmacnianiem

Na początku trzeba jednak cofnąć się nieco w czasie. Pod koniec września 2022 roku dowiedzieliśmy się, że na trasie maszyny TBM jest 198 budynków, z czego 25 [potem ta liczba wzrosła do 30] wskazano jako te do rozbiórki.

Ani inwestor – spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, ani wykonawca – Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, ani miasto nie zdecydowali się podać do publicznej wiadomości listy budynków. Potęgowało to niepewność pośród łodzian. Wiadomo było jedynie, że zdecydowana większość to własność prywatna lub wspólnot mieszkaniowych, a tylko dwa budynki znajdowały się w zasobach miasta.


Fot. Daniel Siwak | Przez ulicę Gdańską będzie biegł fragment tunelu w stronę Łodzi Śródmieścia

W czasie posiedzeń Łódzkiego Zespołu Parlamentarnego, który na tamten czas był jednym z głównych źródeł wiedzy o budowie tunelu średnicowego, często padały pytania o ludzi. Zadawali je posłanki i posłowie w trosce o mieszkańców, którzy żyli w części z tych budynków. Ewentualne burzenie i przeprowadzki byłyby ogromnym kosztem społecznym tej inwestycji.

Na posiedzeniu ŁZP w połowie grudnia 2022 roku dowiedzieliśmy się, że wykonawca tunelu średnicowego w Łodzi zmienia taktykę. Zamiast wyburzać zagrożone budynki, będzie je wzmacniał. W kolejnych miesiącach rozpoczęła się budowa głębokich na kilka metrów szachtów technicznych, przez które za pomocą specjalnych maszyn wtłaczana była mieszanka betonu wzmacniająca budynki.

Dużo, jak już wiemy, zmieniła katastrofa budowlana z września 2024 roku. 6 i 7 września zawaliła się część oficyny przy al. 1 Maja 23, a 10 listopada tego samego roku frontowa kamienica przy al. 1 Maja 21 miała zacząć osiadać. Poniekąd wówczas powróciło też pytanie, czy nie należałoby wrócić do pierwotnych planów wyburzenia budynków w najgorszym stanie.

PBDIM: wróciliśmy do punktu wyjścia

Na początek pytamy wykonawcę, który jest najbliżej tego, co dzieje się na placu budowy tunelu średnicowego w Łodzi. Dyrektor Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego Mariusz Serżysko przypomina, że trzy lata temu – na szczeblu ministerialnym – podjęto decyzje o konieczności pozostawienia maksymalnej liczby obiektów na trasie tunelu.

Wówczas ministrem infrastruktury w rządzie PiS był Andrzej Adamczyk, a wiceministrem odpowiedzialnym za kolej – Andrzej Bittel. Teraz, w rządzie koalicyjnym (KO-Lewica-Trzecia Droga), szefem resortu jest Dariusz Klimczak, a kwestie kolejowe podlegają wiceministrowi Piotrowi Malepszakowi.

Potem pada stwierdzenie, że wiele zmieniło się po sytuacji z al. 1 Maja, co zresztą już podkreślaliśmy. – Po powtórnym przeglądzie wykonanym na życzenie sztabu kryzysowego i inwestora, a decyzje te zapadły po katastrofie budowlanej we wrześniu ubiegłego roku, na przełomie 2024 i 2025 roku została przekazana zamawiającemu lista obiektów wymagających ingerencji w konstrukcje celem wzmocnienia i przygotowania np. ław fundamentowych pod iniekcje kompensacyjne – tłumaczy “Rynkowi Kolejowemu” szef PBDiM.

Mariusz Serżysko mówi, że PKP PLK przekazano także listę obiektów klasyfikujących się do wyłączenia z użytkowania. – Nasze wskazania są podobne, jak te w 2020 roku, Oznacza to, że niejako wróciliśmy do punktu wyjścia, czyli do sytuacji, gdy konieczne jest podjęcie trudnych, ale jednoznacznych decyzji przez inwestora – wskazuje.

PKP PLK: Jesteśmy gotowi na wyburzenia

Na początku rozmowy z Marcinem Mochockim z PKP Polskich Linii Kolejowych usłyszeliśmy deklarację, że celem spółki jako inwestora jest to, żeby tunel średnicowy został wybudowany jak najszybciej. – Jest on po prostu potrzebny dla aglomeracji łódzkiej i dla transportu kolejowego w całym kraju – zaznacza stanowczo członek zarządu PKP PLK i dyrektor ds. realizacji inwestycji.

PKP PLK w ostatnim czasie oczekiwały na dostarczenie przez PBDiM niezbędnej dokumentacji, która pozwoli na wznowienie prac budowlanych. To w niej miałyby być również propozycje modyfikacji prowadzenia prac. Chodzi o kolejne pogłębione analizy geotechniczne oraz zaktualizowane ekspertyzy budynków na trasie tunelu.


Fot. Daniel Siwak | Miejska kamienica przy al. 1 Maja 16 jeszcze przed wyburzeniem

– Jeśli rekomendacja wszystkich partnerów projektu będzie taka, mówię tutaj też oczywiście o mieście, żeby część nieruchomości poddać wyburzeniom, to my jako inwestor jesteśmy na to jak najbardziej gotowi – tłumaczy Mochocki. – Bardzo ważne jest jednak to, żeby taki proces przejęcia i wyburzenia nieruchomości odbył się w ramach decyzji administracyjnych i prawa. Obecne przepisy nie wskazują wprost na okoliczności, które pozwalają na wywłaszczenie budynków nad trasą tunelu – dodaje.

Ustalenia trwają. TBM Katarzyna może ruszyć w maju

Do tej pory z powierzchni ziemi zniknęły dwa budynki: przy ul. Mielczarskiego 25 (na potrzeby własnej inwestycji wyburzyło go miasto) oraz przy al. 1 Maja 16 (tutaj pustostan również wyburzył UMŁ).

Ponieważ z Marcinem Mochockim z PKP PLK rozmawialiśmy wcześniej niż z Mariuszem Serżysko z PBDiM, dziś wiadomo, że nie padły jeszcze wiążące ustalenia dotyczące ewentualnych kolejnych wyburzeń. Wiadomo jednak, że według najnowszych planów tarcza TBM Katarzyna ma wznowić pracę w maju, a na trasie jej oddziaływania znajdzie się w najbliższym czasie: podstawówka przy ul. Więckowskiego 35, siedziba Łódzkiego Kuratorium Oświaty przy ul. Więckowskiego 33, siedziba Muzeum Sztuki przy ul. Więckowskiego 36 oraz zamieszkana kamienica przy ul. Więckowskiego 38.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP Intercity z ofertą na majówkowy szczyt przewozowy

Pasażer

PKP Intercity z ofertą na majówkowy szczyt przewozowy

inf. pras. PKP Intercity, oprac. MK 24 kwietnia 2025

Wykonawcy: Plany inwestycyjne muszą być dokładniejsze

Prawo i polityka

Jest umowa na nowy dworzec kolejowy w Częstochowie

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

PKP Intercity z ofertą na majówkowy szczyt przewozowy

Pasażer

PKP Intercity z ofertą na majówkowy szczyt przewozowy

inf. pras. PKP Intercity, oprac. MK 24 kwietnia 2025

Wykonawcy: Plany inwestycyjne muszą być dokładniejsze

Prawo i polityka

Jest umowa na nowy dworzec kolejowy w Częstochowie

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5