Prace na budowie łódzkiego tunelu średnicowego przebiegają bez zakłóceń – informuje PKP PLK. Niedawne podpisanie umowy na budowę przystanku Łódź Koziny umożliwiło poprawę dostępności kolei dla mieszkańców tej części miasta. Zarządca infrastruktury nadal deklaruje oddanie tunelu do użytku w przyszłym roku.
Budowa przystanku Łódź Koziny będzie kosztowała – w myśl umowy, o której podpisaniu
informowaliśmy już tydzień temu – 179,58 milionów złotych. Będzie ona dofinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. PKP PLK zleciły inwestycję wykonawcy tunelu – PBDiM Mińsk Mazowiecki – na prawach zamówienia na prace podobne.
Dziś komora, jutro przystanek
Przystanek Łódź Koziny zostanie wybudowany w komorze rozgałęźnej, zlokalizowanej
u zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej. Będzie miał trzy podziemne kondygnacje. Płyta denna całej konstrukcji znajdzie się na głębokości 30 metrów.
– Inwestycje realizowane przez PKP PLK SA w aglomeracji i województwie łódzkim istotnie zwiększają dostępność i rolę kolei jako ekologicznego i atrakcyjnego środka transportu – mówi prezes zarządcy infrastruktury Ireneusz Merchel. Jak podkreślił, budowa tunelu i przystanku, a także trwająca
przebudowa stacji Łódź Kaliska, tworzą spójną całość. – Dzięki środkom budżetowym zapewnimy pasażerom oczekiwany standard obsługi na stacji Łódź Kaliska i poprawimy sprawność ruchu kolejowego – dodał.
Polesie i Śródmieście – trwa budowa
PKP PLK poinformowały też o zaawansowaniu prac przy pozostałych dwóch przystankach. – Na przystanku
Łódź Polesie (w rejonie ul. Ogrodowej i Karskiego) budowane są ściany szczelinowe. Powstaje konstrukcja zabezpieczająca 30-metrowy wykop. Równolegle usuwane są kolizje z infrastrukturą zewnętrzną – czytamy w komunikacie prasowym.
Pod skrzyżowaniem ul. Zielonej z Zachodnią i al. Kościuszki powstaje natomiast najważniejszy przystanek –
Łódź Śródmieście. – Wykonawca przygotowuje teren. Demontowane są zbędne obiekty. Wzmocnione zostały konstrukcje dwóch budynków. Przekładane będą sieci zewnętrznych operatorów. Na przygotowanym i zabezpieczonym terenie prace rozpocznie specjalistyczny sprzęt – informuje zarządca infrastruktury.
„Soczewka” już za nami
Trwa też drążenie właściwego tunelu. – Wszystkie segmenty „Faustyny” [tzn. mniejszej tarczy, drążącej tunele jednotorowe – przyp. RC] są już pod ziemią. TBM pokonał ponad 200 metrów i ułożył 139 pierścieni – wylicza PKP PLK. Większa z dwóch maszyn, „Katarzyna”, wydrążyła natomiast ok. 70 metrów tunelu dwutorowego. Co ważne, tarcza ma już za sobą przejście przez położoną na trasie „soczewkę wodną”. Wciąż jednak nie wszystkie segmenty maszyny zostały sprowadzone pod ziemię.
Co z terminem ukończenia inwestycji? – Wykonawca przewiduje zakończenie inwestycji na koniec 2022 roku – informuje dyplomatycznie PKP PLK. Dyrektor projektu z ramienia PBDiM Marcin Tomaszewski
ujawnił nam jednak pod koniec czerwca, że trwają rozmowy z inwestorem o docelowym harmonogramie, a nieprzekraczalną granicą ma być rok 2023.