fot. Kasper FiszerPociąg z Łodzi w Skarżysku-Kamiennej
Marszałek województwa łódzkiego, komentując przywrócenie przewozów na linii kolejowej nr 25 pomiędzy Opocznem a Skarżyskiem-Kamienną, stwierdził, że obecne władze regionu przywracają funkcjonowanie połączeń zlikwidowanych przez ich poprzedników. Teza ta wydaje się jednak pewnym uproszczeniem, a samo otwieranie przewozów nie zawsze oznacza likwidację zjawiska wykluczenia komunikacyjnego. Poza samym faktem obsługi ważne są bowiem także choćby godziny odjazdów.
Od 12 grudnia funkcjonuje połączenie kolejowe z Łodzi i Tomaszowa Mazowieckiego przez Opoczno i Końskie do Skarżyska-Kamiennej. Pociągi regionalne wróciły tam po dwunastoletniej przerwie: w 2009 r. ówczesne PKP Przewozy Regionalne zlikwidowały dwie ostatnie pary kursów, tłumacząc to decyzją marszałków i złymi wynikami ekonomicznymi. O te nie było wówczas trudno, bo na trasie kursowały składy zestawione z dwóch wagonów oraz paliwożernej lokomotywy spalinowej serii SU42.
Schreiber: PO zamykała, PiS otwiera linie
– Wznawiamy kolejną trasę, która została wcześniej przez naszych poprzedników zamknięta – mówił marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber. – My przywracamy połączenia, mamy też program połączeń kolejowych i drogowych, który chcemy rozszerzać jeszcze bardziej – dodał. Zapewnił, że jednym z elementów planu poprawy sytuacji transportowej ma być jak najlepsze skomunikowanie województwa łódzkiego z regionami ościennymi.
Należy przyznać, że Grzegorz Schreiber z Prawa i Sprawiedliwości od momentu przejęcia władzy w regionie konsekwentnie realizuje kolejne przedsięwzięcia z zakresu transportu zbiorowego. Jednym z najważniejszych z nich jest organizacja szeregu autobusowych linii marszałkowskich, które są dotowane z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Region finansuje także przewozy kolejowe na trasach, które przez co najmniej kilka lat nie były obsługiwane przez regionalną kolej pasażerską – z Łodzi-Chojen na Widzew przez Olechów oraz z Tomaszowa Mazowieckiego do Drzewicy.
Witold Stępień nie był w sprawach transortowych bierny
Trudno jednak kojarzyć poprzedniego marszałka Witolda Stępnia z Platformy Obywatelskiej wyłącznie z komunikacyjnym regresem. Jego naczelnym osiągnięciem w tej dziedzinie było powołanie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, która jest dziś najważniejszym przewoźnikiem pasażerskim w regionie. Za jego kadencji przeprowadzono także kompleksową modernizację taboru kolejowego, z jednej strony kupując nowe jednostli Flirt dla ŁKA, z drugiej zaś – remontując pojazdy EN57 należące do samorządu. Doszło też do przywrócenia ruchu na trasie z Łodzi do Łowicza, która dziś jest jedną z najbardziej obłożonych linii ŁKA.
Warto dodać także, że wznawianie połączeń nie zawsze oznacza likwidację zjawiska wykluczenia transportowego. Wiele spośród autobusowych linii wojewódzkich nie jest obsługiwanych wieczorami, a także w soboty i niedziele. Bardzo ograniczona jest także oferta na otwartej właśnie trasie kolejowej do Skarżyska-Kamiennej. Pociągi kursują tam tylko cztery razy na dobę, nie zapewniając np. połączeń wieczornych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.