Wraz z zakończeniem robót na magistrali E20 zmieni się trasa pociągu TLK Uznam. Tym samym dostęp do kolejowych połączeń nocnych ponownie straci Łódź. Jedno z największych miast w kraju może zostać włączone do siatki obsługiwanej przez kursy nocne dopiero po otwarciu tunelu średnicowego.
PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają koniec opóźnionej modernizacji magistrali E20 pomiędzy aglomeracjami warszawską i poznańską. Oznacza to, że w ciągu kilku najbliższych miesięcy przestanie być konieczna nocna przerwa w ruchu prowadzonego przez węzeł Kutno. Znikną więc utrudnienia dla pasażerów późnowieczornych czy wczesnoporannych pociągów regionalnych, którzy od kilku lat muszą liczyć się z koniecznością przesiadki do autobusów komunikacji zastępczej.
Efekt uboczny? Likwidacja kursów nocnych przez Łódź
W związku z robotami w Kutnie objazdem kierowany jest nocny pociąg TLK Uznam z Warszawy do Szczecina przez Poznań. Aby ominąć wyłączoną z ruchu stację, pociąg ten wyjeżdża ze stolicy linią nr 1 w kierunku Koluszek, a następnie kierowany jest do Łodzi-Widzewa. Później linią nr 14 i tzw. Magistralą Węglową wraca na swoją podstawową trasę i dociera do Poznania torami linii E20.
Jest to obecnie jedyny codzienny pociąg nocny w Łodzi. Nie ma aktualnie żadnych konkretnych planów uruchomienia w jego miejsce jakiegokolwiek innego kursu, który zapewniłby nocne połączenie trzeciego pod względem liczby mieszkańców miasta Polski z resztą kraju. –Prowadzimy analizy frekwencji w pociągach, w tym dla połączenia realizowanego przez TLK Uznam – mówi Agnieszka Serbeńska z Zespołu Prasowego PKP Intercity. Nie podaje przy tym choćby ogólnych danych dotyczących zainteresowania łodzian nocnymi podróżami.
Tunel średnicowy zmieni układ komunikacyjny w kraju
– Nie wykluczamy możliwości uruchomienia w przyszłości połączeń nocnych przez Łódź – usłyszeliśmy od naszej rozmówczyni. Zwraca ona uwagę na nowe perspektywy, jakie przyniesie otwarcie tunelu średnicowego pomiędzy stacjami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska wraz z odgałęzieniem w kierunku Żabieńca. Nie wiemy jednak, w jakich relacjach mogłyby kursować pociągi PKP Intercity w nowym układzie komunikacyjnym.
W ostatnich latach przez Łódź kursowało kilka pociągów nocnych w różnych relacjach: Warszawa – Szklarska Poręba, Gdynia – Kraków – Zakopane, Gdynia – Bielsko-Biała czy Warszawa – Szczecin. Rozkład jazdy był jednak niestabilny i zmieniał się każdego roku. Za każdym razem mocno wpływało to na listę miejscowości, do których łodzianie mogli dotrzeć nocą bez przesiadki.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.