Jak już wiemy, łódzki magistrat złożył wniosek o dofinansowanie dwóch ważnych inwestycji na Widzewie. Chodzi o bezkolizyjne przejazdy kolejowe na ul. Malowniczej i al. Hetmańskiej. PKP Polskie Linie Kolejowe mają w dyspozycji blisko 900 mln złotych, ale na wyniki konkursu trzeba będzie jeszcze poczekać.
Linia kolejowa z Łodzi w kierunku Koluszek, Skierniewic i Warszawy dzieli mieszkańców wschodniej część miasta – i to dosłownie. Żeby dostać się z Mileszek i Andrzejowa na Janów i Olechów, trzeba pokonać przez jeden ze znajdujących się tam przejazdów kolejowych. Rogatki na nich są często zamykane z powodu wzmożonego kursowania pociągów.
Kolej w Łodzi. Bez czekania przed rogatkami na Widzewie Budowa
bezkolizyjnych przejazdów kolejowych przez ulice Transmisyjną i Malowniczą to coś, na co okoliczni mieszkańcy czekają od lat. Podobnie od lat łódzki magistrat nie może skutecznie sfinalizować tych inwestycji. W ostatnim czasie sprawy jednak przyspieszyły: udało się przygotować koncepcję projektową, Programu Funkcjonalno-Użytkowy (PFU) oraz przeprowadzić konsultacje społeczne.
Na początku lutego 2025 roku miasto złożyło wniosek do projektu pod nazwą "Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe". Do PKP Polskich Linii Kolejowych trafiło wówczas ponad 50 wniosków.
Rafał Wilgusiak z PKP PLK tłumaczy, że każdy wniosek, w tym Łodzi, będzie szczegółowo zweryfikowany. – Następnie przeprowadzona zostanie analiza wielokryterialna, na podstawie, której utworzona zostanie lista rankingowa: podstawowa i rezerwowa. Wnioskodawcy zostaną poinformowani czy zgłoszone przez nich zadanie zostało zakwalifikowane do projektu – słyszymy.
Jednak na to trzeba będzie poczekać, bowiem ogłoszenie wyników pierwszego etapu i zawieranie porozumień z zakwalifikowanymi samorządami planowane jest dopiero na koniec 2025 roku.
Zarządca infrastruktury kolejowej będzie współfinansował budowę przejazdu nad lub pod torami, dokumentację projektową w tym samym zakresie – jeżeli inwestycja będzie prowadzona w trybie "Projektuj i Buduj" oraz sfinansuje likwidację dotychczasowego przejazdu. Do samorządu należeć będzie natomiast realizacja i sfinansowanie dojazdów do nowego przejazdu.
Kwota przeznaczona na cały projekt to 861 mln złotych, jednak zadanie zostało podzielone na dwa etapy. Drugi nabór dla zainteresowanych samorządów jest planowany od 5 sierpnia 2025 r. do 5 lutego 2026 r.
Przejazdy kolejowe na Widzewie – jakie będą? Przejazd w ciągu al. Hetmańskiej: Nowa jezdnia zostanie wybudowana jako przedłużenie istniejącej ulicy, czyli od skrzyżowania z ulicą Rokicińską do ulicy Pigwowej. Szerokość jezdni to 7 m (dwa pasy po 3,5 m), do tego 2-metrowy chodnik oraz droga dla rowerów od 2 do 2,5 metrów w zależności od odcinka – wszystko po wschodniej stronie. Na nowo mają zostać wyznaczone skrzyżowania ulic Frezjowej i Kosodrzewiny oraz Frezjowej i Pigwowej.
materiały Zarządu Inwestycji Miejskich w Łodzi | Przejazd na al. Hetmańskiej
Przejazd w ciągu ul. Malowniczej: Nowa jezdnia będzie wybudowana praktycznie w nowym śladzie od skrzyżowania z ulicą Rokicińską do wiaduktów autostrady A1. Szerokość jezdni to również 7 m (dwa pasy po 3,5 m), do tego 2-metrowy chodnik oraz droga dla rowerów od 2 do 2,5 metrów w zależności od odcinka – wszystko tym razem po zachodniej stronie. Po południowej stronie wiaduktu autostrady A1 zaplanowano dwa zjazdy w ulicę Taborową i dwa wyjazdy z tej ulicy.
materiały Zarządu Inwestycji Miejskich w Łodzi | Przejazd na ul. Malowniczej
Warto wspomnieć, że miasto miało też plany powiązane z budową tych bezkolizyjnych przejazdów przez tory kolejowe. Kilka tygodni temu informowaliśmy, że PKP Polskie Linie Kolejowe
zrezygnowały z budowy nowego przystanku Łódź Janów.
Z kolei miasto nie widzi w takiej sytuacji możliwości
budowy nowej krańcówki autobusowej na Janowie – po wschodniej stronie przedłużonej al. Hetmańskiej. Przystanek końcowy dla autobusów miałaby sens – według Zarządu Dróg i Transportu – jedynie w połączeniu ze wspomnianym przystankiem kolejowym.