Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Łódź Widzew: Połowa estakady niemal gotowa

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-12-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Roman Czubiński

Podziel się ze znajomymi:

Budowa największego obiektu inżynieryjnego na wschodnim odcinku tramwajowej Trasy W-Z jest blisko półmetka. - Prawdopodobnie w lutym będziemy mogli przerzucić ruch samochodów na południową nitkę estakady - mówi zastępca kierownika budowy Adam Sobociński. Wiadukty mają oficjalnie zapewnić jedynie... bezkolizyjne dojście na przystanek tramwajowy. Nie ma jednak co liczyć na szybsze, niż w październiku, oddanie do użytku choćby fragmentu zmodernizowanej linii tramwajowej.

Pogoda sprzyja, ale...

Budowa estakady rozpoczęła się w lipcu od południowej nitki. Po blisko pięciu miesiącach konstrukcja obiektu jest gotowa. -  Trwają prace nawierzchniowe i wykończeniowe. Niestety, wymagają one dodatnich temperatur. Choć na ogół pogoda nam sprzyja, od czasu do czasu zdarza się seria dni z temperaturą ujemną. Wówczas musimy odczekiwać - wyjaśnia A. Sobociński.

Ostateczną, ścieralną warstwę trzeba kłaść w temperaturze 4-5 stopni Celsjusza. - Planujemy zrobić to jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia. Trzeba jednak uwzględnić jeszcze czasy wiązania spoiwa - kontynuuje przedstawiciel wykonawcy. Następnie robotnicy przystąpią do betonowania barier ochronnych. Po ich ukończeniu będą mogły rozpocząć się procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, które mogą potrwać nawet do miesiąca. - Ale jeśli urzędnicy będą nam sprzyjali, jest szansa na przyspieszenie - zastrzega A. Sobociński.

Wiadukty w czerwcu, tramwaje dopiero w październiku

Teoretycznie byłoby możliwe wpuszczenie kierowców na nowo wybudowany obiekt nawet w połowie stycznia (na podstawie tymczasowej organizacji ruchu). Wykonawca nie przejawia jednak tak wielkiego optymizmu. - Biorąc pod uwagę nieprzewidywalną pogodę, myślę, że estakadą będzie można jeździć na początku lub w połowie lutego. Wtedy też przełożymy na nią ruch z nitki północnej i rozpoczniemy prace przy budowie drugiego wiaduktu. Równocześnie nastąpi "odwrócenie" obecnej organizacji ruchu na Rondzie Inwalidów - zapowiada kierownik.

Taki termin rozpoczęcia prac daje - według przedstawiciela wykonawcy - gwarancję ukończenia wszystkich prac na wskazanym odcinku w terminie. W czerwcu obie nitki estakady powinny być już gotowe, włącznie z możliwością przechodzenia pod spodem. Druga nitka estakady powstanie szybciej, niż pierwsza, ponieważ odpadnie konieczność liczenia się w końcowej fazie z ujemnymi temperaturami.

Natomiast na częściowe choćby uruchomienie linii tramwajowej trzeba będzie poczekać do końca przebudowy całej Trasy W-Z - do października przyszłego roku. Możliwości przyspieszenia nie przewidziano w założeniach projektowych. Na razie na odcinku równoległym z estakadami została wykonana podbudowa torowiska, które ma mieć w tym miejscu postać pasa autobusowo-tramwajowego (szerokość 7 m). W kilku miejscach (np. między Rondem Inwalidów a wiaduktem kolejowym) na podkładach ułożono już szyny, w wielu innych miejscach odcinka widzewskiego trwa wykonywanie betonowych fundamentów pod torowisko.

Dlaczego estakada?

Budowa wiaduktów w miejscu, w którym Rokicińska nie krzyżuje się z żadną inną ulicą ani linią kolejową (dołem przebiega tylko ciąg pieszy) może budzić zdziwienie. Łódzki Zarząd Dróg i Transportu uzasadnia budowę obiektu koniecznością wyznaczenia legalnego przejścia dla pieszych (przed przebudową istniało tam bardzo uczęszczane przejście nielegalne) oraz przystanku autobusowo-tramwajowego przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu samochodowego (Rokicińska ma być głównym dojazdem z miasta do węzła autostrady A1).

Czy jednak, zamiast budować duży i drogi obiekt, nie lepiej było wyznaczyć przejście w poziomie jezdni zabezpieczone sygnalizacją świetlną? O związanych z tym kontrowersjach pisał już portal Transport Publiczny. Przypomnijmy: pomysł chwalili dyrektorzy osiedlowych szkół (oraz, co zrozumiałe, przedstawiciele ZDiT), a krytykowali radni ówczesnej opozycji (dziś jednak w koalicji z rządzącą PO) i eksperci łódzkich organizacji pozarządowych. - Podstawowym problemem jest koszt - prawdopodobnie kilkanaście milionów złotych lub trochę więcej. Jeśli pomyślimy, co można by zrobić z tymi środkami i jaki osiągnąć zysk, budowa estakady w tym miejscu staje się bardzo wątpliwym pomysłem - komentował Tomasz Bużałek z Łódzkiej Inicjatywy na rzecz Przyjaznego Transportu.

***

Przebudowa Trasy W-Z ma na celu usprawnienie ruchu zarówno komunikacji zbiorowej (centrum przesiadkowe w rejonie Mickiewicza - Piotrkowska - Kościuszki, całkowita wymiana torowiska tramwajowego, nowy odcinek na Olechów), jak i pojazdów indywidualnych (centralny odcinek jezdni w tunelu i w odkrytym wykopie, inteligentny system sterowania ruchem). Kosztująca ponad 700 mln zł (w tym 450 mln z funduszy unijnych) ma zostać oddana do użytku w październiku 2015 r.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Podsumowanie pierwszych miesięcy Trasy W-Z

Zintegrowany transport

Łódź: Możliwe wcześniejsze otwarcie części Trasy W-Z

Zintegrowany transport

Łódź: Możliwe wcześniejsze otwarcie części Trasy W-Z

rc, Transport-publiczny.pl 26 sierpnia 2015

Prace przy Trasie W-Z jeszcze mocniej podzielą Łódź

Zintegrowany transport

Prace przy Trasie W-Z jeszcze mocniej podzielą Łódź

rc, Transport-publiczny.pl 27 stycznia 2015

Łódź: Membrana nad przystankiem Piotrkowska Centrum. Z opóźnieniem

Zintegrowany transport

Łódź: Z Widzewa do centrum bezpośrednio, ale objazdem

Zintegrowany transport

Łódź: Z Widzewa do centrum bezpośrednio, ale objazdem

rc, Transport-publiczny.pl 13 lipca 2015

Zobacz również:

Łódź: Podsumowanie pierwszych miesięcy Trasy W-Z

Zintegrowany transport

Łódź: Możliwe wcześniejsze otwarcie części Trasy W-Z

Zintegrowany transport

Łódź: Możliwe wcześniejsze otwarcie części Trasy W-Z

rc, Transport-publiczny.pl 26 sierpnia 2015

Prace przy Trasie W-Z jeszcze mocniej podzielą Łódź

Zintegrowany transport

Prace przy Trasie W-Z jeszcze mocniej podzielą Łódź

rc, Transport-publiczny.pl 27 stycznia 2015

Łódź: Membrana nad przystankiem Piotrkowska Centrum. Z opóźnieniem

Zintegrowany transport

Łódź: Z Widzewa do centrum bezpośrednio, ale objazdem

Zintegrowany transport

Łódź: Z Widzewa do centrum bezpośrednio, ale objazdem

rc, Transport-publiczny.pl 13 lipca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5