Półtora roku po zmianie trasy dużej części pociągów przejeżdżających przez Łódź PKP Intercity ocenia nowy schemat postojów pozytywnie. Będzie on więc zachowany do czasu otwarcia tunelu średnicowego pod miastem. Wówczas rola Dworca Kaliskiego ponownie się zmieni.
Pod koniec 2022 r. zakończyła się przebudowa torowej części stacji Łódź Kaliska (aktualnie budowany jest nowy dworzec, ale inwestorem jest w tym przypadku PKP SA, a nie PKP PLK). Po otwarciu tzw. wiaduktu wschodniego nad al. Bandurskiego, co wyraźnie podniosło przepustowość węzła, PKP Intercity zmieniło trasy swoich pociągów przejeżdżających przez miasto z północy na południe. Mowa tu więc o kursach z Gdyni, Płocka czy Poznania realizowanych trasą przez Kutno kierowanych dalej do Katowic czy Krakowa.
Podróż nieco dłuższa, ale dostępność znacznie większa
Składy te przejeżdżają teraz przez Łódź, wykorzystując linie nr 15, 25 i 540. Zatrzymują się kolejno na stacjach Żabieniec, Kaliska, Chojny i Widzew. Przez pięć poprzednich lat – od września 2017 r. – ich trasa wiodła linią nr 16 i ze Zgierza pociągi dojeżdżały do Łodzi-Widzewa przez Łódź-Marysin, w większości przypadków bez zatrzymań na przystankach pośrednich.
Jazda przez Łódź Kaliską zajmuje nieco więcej czasu, co wpływa na długość podróży w relacjach przelotowych, np. Gdynia – Katowice. Różnica wynosi około kwadrans. Zaletą jest zaś możliwość obsługi dużych łódzkich dzielnic Bałuty (stacja Żabieniec), Polesie (Kaliska) i Górna (Chojny). Na Dworzec Kaliski jest też stosunkowo blisko ze Śródmieścia.
Wkrótce kolejne zmiany przebiegu
Z perspektywy czasu przewoźnik ocenia dokonaną wówczas korektę przebiegu trasy pozytywnie. – Dzięki dodatkowym postojom możliwa jest lepsza obsługa miasta, szczególnie centrum i zachodnich dzielnic – mówi Anna Zakrzewska z Biura Prasowego PKP Intercity. Nasza rozmówczyni nie podaje przy tym konkretnych liczb świadczących o zainteresowaniu pasażerów postojami na trzech wprowadzonych do rozkładu jazdy stacjach. Zapewnia jednak, że wnioski zostały wyciągnięte na podstawie obserwacji frekwencji.
Należy w tym miejscu zaznaczyć, że aktualna trasa ma charakter jedynie tymczasowy. – Po zakończeniu prac związanych z budową tunelu średnicowego planowane jest skierowanie pociągów przez stację Łódź Fabryczna – zapowiada bowiem przedstawicielka PKP Intercity. Ponownie ominą one więc Kaliską i Chojny, zatrzymując się w zamian w ścisłym Śródmieściu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.