Ściany tunelu łódzkiej Trasy W-Z (odcinek Piotrkowska - al. Kościuszki) są już gotowe w 70 procentach. Choć w ubiegłym tygodniu mróz wymusił zatrzymanie prac, inwestor i wykonawca zapewniają, że inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem.
- W ubiegłym tygodniu, w okolicach środy, temperatura poniżej -10 stopni spowodowała przerwanie prac - przyznaje kierownik budowy Jakub Osiecki z Mostów - Łódź. Przerwa trwała jednak tylko przez okres weekendu. - Od poniedziałku 27 stycznia znów zaczęliśmy prace jednym zestawem do wykonywania ścian szczelinowych - dodaje. Drugi zestaw został przeniesiony między al. Kościuszki a Wólczańską.
Podobnie, jak na budowie dworca Łódź Fabryczna, sprzymierzeńcem wykonawcy jest głębokość, na jakiej powstaje obiekt. - Prace przy wykonywaniu ścian szczelinowych można w zasadzie wykonywać przy temperaturze nie niższej, niż -10 stopni. Tutaj jednak, ponieważ prowadzimy je ok. 2 metrów poniżej istniejącego terenu, jedyną przeszkodą jest transport betonu, który na budowie musi osiągnąć temperaturę powyżej +10 stopni w momencie przed wbudowaniem - tłumaczy kierownik. Wykonawca nie korzysta z pomp do betonowania, wykorzystując metodę "Kontraktor", czyli wlewanie betonu bezpośrednio do leja.
- Są prace, które musieliśmy zawiesić z powodu temperatury, ale nie są to roboty kluczowe, które mogłyby spowodować opóźnienie - twierdzi wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Katarzyna Mikołajec. Na odcinku Piotrkowska - al. Kościuszki zakończyło się wykonywanie ścian szczelinowych tunelu. Odcinek ten liczy 170 m długości. To ok. 70 procent całej części zakrytej tunelu, która będzie liczyła 240 m (pozostałe fragmenty drogi, od Piotrkowskiej do Kilińskiego i od al. Kościuszki do Wólczańskiej, będą poprowadzone jedynie w murach oporowych). Ponad stropem, na poziomie 0, znajdzie się pierwsze łódzkie zintegrowane centrum przesiadkowe - tzw. Dworzec Tramwajowy Centrum.
Tunel będzie miał trzy ściany szczelinowe (dwie boczne i środkową, rozdzielającą jezdnie al. Mickiewicza). Teraz wykonawca przygotowuje się do wykonywania wykopu między ścianami. - Zbierzemy wierzchnią warstwę gruntu, ok. 2-2,5 metra. Zaczniemy rozkuwać to, co w momencie betonowania jest tzw. słabym betonem i jest przewidywane do rozkucia. Następnie wykonamy oczepy, na oczepach ustawimy belki i w ten sposób otrzymamy pierwsze części stropu tunelu - wyjaśnia J. Osiecki.
Ściany szczelinowe powstają też między Piotrkowską a Sienkiewicza. Po zakończeniu wyburzania przejścia podziemnego pod skrzyżowaniem z Piotrkowską stanie się możliwe ich połączenie z dotychczas wykonanym odcinkiem.
W pierwszych dniach lutego wykonawca planuje przesunięcie ruchu samochodów na pas zewnętrzny, by jak najbardziej oddalić ruch drogowy od prowadzonych robót. Dokładny termin przekładki ruchu zależy jednak od pogody. W przyszłym tygodniu do pierwotnego układu ma także powrócić przejście dla pieszych wzdłuż al. Kościuszki, przesunięte na czas wylewania ścian.