W najbliższych miesiącach CPK ogłosi przetarg na budowę tunelu KDP pod centrum Łodzi. Dla jego obsługi technicznej w Łodzi powstanie 11 obiektów naziemnych. Ukryte w nich klatki schodowe będą mogły służyć także do ewakuacji pasażerów w razie wypadku – wynika z odpowiedzi rzecznika prasowego CPK na nasze pytania.
Przed kilkoma dniami – za sprawą łódzkiego wydania „Gazety Wyborczej” – w lokalnych mediach pojawiły się wizualizacje obiektów naziemnych, które powstaną nad przyszłym
tunelem kolei dużych prędkości. Będą to zadaszone obudowy wejść do klatek schodowych, służących pracownikom obsługi technicznej tunelu. W sytuacjach awaryjnych za ich pomocą będzie także można ewakuować pasażerów z zatrzymanych pod ziemią pociągów.
Nad blisko 5-kilometrowym tunelem zaplanowano łącznie 11 takich budowli. Jak informuje rzecznik prasowy CPK Konrad Majszyk, zostaną one rozmieszczone w pobliżu ulic: Sienkiewicza, Gdańskiej, Żeligowskiego, Struga przy skrzyżowaniu z al. Włókniarzy, Bandurskiego przy Atlas Arenie (obiekt ten pomieści także wentylatornię dla całego tunelu), Bratysławskiej przy ul. Nad Karolewką i Maratońskiej. Przy tej ostatniej powstanie aż pięć obiektów naziemnych. – W rejonie osiedla Retkinia obiektów będzie więcej z uwagi na tunele łącznicowe jednotorowe, zapewniające połączenie linii kolejowej nr 85 z linią kolejową nr 14 – wyjaśnia Majszyk.
Unijne rozporządzenie w sprawie TSI precyzuje, że tego rodzaju obiekty w tunelach kolejowych muszą być rozmieszczane nie rzadziej, niż co kilometr. Przedstawiciel CPK zapewnia, że przy wyznaczaniu lokalizacji projektanci tunelu starali się pogodzić konieczność spełnienia tego wymogu z minimalizacją ingerencji w istniejącą infrastrukturę. – Przykładamy dużą wagę do tego, żeby obiekty kubaturowe, które są związane z naszym tunelem, były wkomponowane w tkankę miejską – deklaruje. Wygląd wejść do klatek technicznych na wizualizacjach nie jest ostateczny, jednak zmiany, do których może dojść na etapie projektu wykonawczego, będą raczej niewielkie.
– Obiekty naziemne będą wykonywane w technologii ścian szczelinowych – informuje Majszyk. Ich budowa będzie integralną częścią zakresu inwestycji tunelowej – w przeciwieństwie do
komory startowej i końcowej dla tarczy TBM CPK nie będzie zamawiał ich wykonania w przetargu osobnym od budowy całego tunelu KDP.
Jak przypomina Majszyk, CPK ma dla łódzkiego tunelu gotowy projekt, pakiet decyzji środowiskowych i lokalizacyjnych oraz posiada pozwolenia na budowę. Jest to najbardziej zaawansowana inwestycja w całym „komponencie kolejowym” CPK. Sam przetarg na budowę tunelu ma zostać ogłoszony w drugim kwartale bieżącego roku. Inwestor złożył w styczniu wniosek o dofinansowanie na budowę tunelu ze środków unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF2). – Wcześniej z CEF
Reflow spółka CPK otrzymała na przygotowanie projektu budowlanego dla tunelu
dofinansowanie w wysokości ok. 60 mln zł – przypomina rzecznik.