W centrum Łodzi, kilka metrów od kursujących co kilka minut tramwajów, ekipy budowlane wykonują ściany zagłębionego na 23 metry przystanku kolejowego. Łódzki Urząd Miasta poinformował o postępach inwestycji PKP PLK, publikując jednocześnie jej zdjęcia.
Na placu budowy pod skrzyżowaniem al. Kościuszki – Zachodnia – Zielona oraz pod dalszym odcinkiem ul. Zielonej aż do Wólczańskiej trwa budowa ścian szczelinowych. Mimo nieprzejezdności jezdni, rozkopanej i zajętej przez dźwigi oraz inne urządzenia specjalistyczne, tramwaje na trasie północ – południe kursują bez przeszkód
po specjalnie wykonanym bypassie. Tymczasowe torowisko do końca inwestycji (zapowiadanego na połowę 2026 r.) będzie przekładane jeszcze trzykrotnie.
Według zapewnień wykonawcy oraz łódzkiego Urzędu Miasta wyjścia z przystanku zostaną rozmieszczone tak, by maksymalnie ułatwić przesiadki między pociągami a tramwajami. Na wprost zachodniego wyjścia z podziemnych peronów znajdą się przystanki dla tramwajów jadących ul. Zieloną (w obu kierunkach). Przystanki na Zachodniej znajdą się niewiele dalej. Wyjście wschodnie zostanie natomiast wybudowane od strony głównego miejskiego deptaka – ul. Piotrkowskiej.
Wszystkie prace na podziemnym przystanku nie będą jednak mogły zostać wykonane, dopóki nie przejdzie przez niego większa tarcza TBM, drążąca tunel dwutorowy – „Katarzyna”. Obecnie znajduje się ona w okolicach ul. Mielczarskiego, gdzie oczekuje na zakończenie wzmacniania gruntu pod kamienicami na Starym Polesiu i w centrum. Zbliża się data
ponownego uruchomienia maszyny, zaplanowanego na 21 czerwca.
Według przewidywań przystanek Śródmieście będzie najważniejszym z trzech punktów zatrzymań w tunelu (znajduje się w samym sercu miasta, w pobliżu największych generatorów ruchu). Krótki czas przejazdu i
częste kursy pociągów przez większość doby pozwolą na dostanie się tu z przystanków na osiedlach peryferyjnych (jak Widzew, Retkinia, Radogoszcz Zachód czy Żabieniec) w czasie nie dłuższym, niż kilkanaście minut.