Podczas trwającej przebudowy stacji Łódź-Żabieniec budowane są nowe perony o wysokości większej niż na sąsiednim przystanku Radogoszcz Zachód. Mimo to ma pozostać zapewniona możliwość nadawania w Łodzi ładunków ponadgabarytowych. Te kierowane są z Żabieńca w stronę Zgierza.
Przystanek kolejowy Łódź-Radogoszcz Zachód położony jest przy linii nr 15 Łódź Kaliska – Bernary pomiędzy stacjami na łódzkim Żabieńcu i w Zgierzu. Wybudowano go w 2013 r. w ramach pierwszego etapu przygotowań infrastrukturalnych do stworzenia systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Ma on dwa perony jednokrawędziowe o wysokości 55 cm każdy. Są więc położone niżej niż wejścia do pojazdów, w tym należących do ŁKA.
Obie wysokości peronów dopuszczone w normach krajowych i unijnych Obecnie trwa
remont sąsiedniej stacji Łódź-Żabieniec prowadzony w ramach modernizacji linii nr 15 pomiędzy Łodzią a Zgierzem. Na tej ważnej stacji, która obsługuje przede wszystkim kursy do Kutna i Łowicza, powstają perony o wysokości 76 cm, co ułatwia wejście do pociągów zwłaszcza osobom o ograniczonej mobilności czy prowadzącym wózki dziecięce. Kilka lat temu PKP PLK argumentowały, że zastosowanie peronów o tej wysokości na Radogoszczu nie jest możliwe ze względu na ruch pociągów towarowych z przekroczoną skrajnią (szerszych i mających podwozia umieszczone niżej niż standardowo). Dlaczego więc można postawić je na Żabieńcu?
– Perony na przystanku Łódź-Radogoszcz Zachód o wysokości 55 cm umożliwiają transport ładunków wielkogabarytowych na specjalistycznych platformach niskopodwoziowych. Spełniają one krajowe i unijne normy, w tym TSI PRM (techniczne specyfikacje interoperacyjności – osoby o ograniczonej możliwości poruszania się) – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Podkreśla, że obydwa standardy – 55 i 76 cm wysokości – są dopuszczone we wskazanych normach.
Zapewniony wyjazd z Żabieńca na północ – Oprócz peronów modernizacja stacji na Żabieńcu obejmuje również układ torowy i sieć trakcyjną – wskazuje nasz rozmówca. – Dzięki temu stacja dalej będzie zapewniać możliwość transportu ładunków wielkogabarytowych – stwierdza. Towarowa część stacji znajduje się na północ od przystanku pasażerskiego. Możliwe ma więc być wyprawienie pociągu z nadawanym w Łodzi ładunkiem ponadgabarytowym w kierunku Zgierza bez konieczności przejazdu przy peronach.
Dla pasażerów jednym z najważniejszych elementów inwestycji na Żabieńcu jest natomiast trwająca przebudowa przejścia podziemnego. Obiekt często był zalewany w czasie ulewnych deszczy, a podejmowane w ostatnich latach próby poprawy stanu odwodnienia przyniosły tylko częściowe rozwiązanie tego problemu. Wciąż konieczne było utrzymywanie dodatkowych drewnianych podestów, które miały umożliwiać przedostanie się pod torami podczas zalegania wody.