Los przystanku Łódź Retkinia w najbliższych latach nadal nie jest pewny. Podczas gdy wykonawca komory startowej dla tarczy TBM zapewnia, że inwestycja nie będzie wymagała jego rozbiórki, spółka CPK nie daje takiej gwarancji. Tym bardziej nie wiadomo, czy (i w jakim zakresie) obiekt będzie mógł działać, gdy budowa linii dużych prędkości 85 wejdzie w kolejny etap.
Wykonawca komory startowej zapewnia, że rozbiórki przystanku nie będzie. - Realizowana przez nas inwestycja nie ingeruje w przystanek Łódź Retkinia – powiedział w maju w rozmowie z Rynkiem Kolejowym
członek zarządu Budimeksu Maciej Olek. Z wypowiedzi inwestora wynika jednak, że bynajmniej nie jest to pewne.
CPK i PKP PLK: Dopiero projekt rozwieje wątpliwości
– Nie zapadły jeszcze wiążące decyzje, czy i jaki zakres będą miały prace na przystanku Retkinia – zastrzega biuro prasowe CPK. Dotyczy to nie tylko budowy samej komory startowej, ale i dalszych etapów inwestycji związanych z budową linii dużych prędkości nr 85 oraz jej powiązania z linią 14.
Jak twierdzi nowy zarząd CPK, poprzednie władze spółki w tej sprawie nie współpracowały z PKP PLK. – Obecnie wspólnie pracujemy nad tym, żeby zminimalizować ingerencję w istniejącą infrastrukturę, co będzie można ostatecznie określić po opracowaniu projektu budowlanego tego odcinka. Jeżeli jednak okaże się, że w wyniku działań i ustaleń naszych poprzedników nie będziemy mogli uniknąć rozbiórki części lub całości przystanku, zostanie on odtworzony w tym samym miejscu – podkreśla biuro prasowe.
Bardzo podobnie brzmi odpowiedź PKP PLK. Zarządca infrastruktury jest tylko ostrożniejszy w przesądzaniu o lokalizacji, w której przystanek miałby zostać odbudowany po ewentualnym zamknięciu. – (…) będziemy dążyć do tego, aby został on odtworzony w tym samym miejscu – deklaruje Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego spółki.
Przystanek trafiony w 10
Przystanek kolejowy na Retkini
otwarto w roku 2021. Położony w pobliżu dużego osiedla mieszkaniowego obiekt od początku
cieszy się dużą popularnością. Zapowiedź jego rozbiórki w związku z budową tunelu dużych prędkości, o której opinia publiczna
dowiedziała się w ubiegłym roku, została odczytana jako jaskrawy przykład
braku koordynacji planów inwestycyjnych między PKP PLK a CPK – co potwierdza obecny zarząd tej drugiej spółki. Część ekspertów zapatruje się jednak na tę kwestię
zupełnie inaczej.
Podziemny odcinek linii 85 między stacją Łódź Fabryczna a Retkinią jest pierwszym odcinkiem sieci kolei dużych prędkości w Polsce, przy którym rozpoczęły się prace budowlane. 4,6-kilometrowy odcinek będzie drążony tarczą TBM o średnicy 14 m (o metr większej, niż
pracująca w konwencjonalnym tunelu średnicowym „Katarzyna”). Inwestor podkreśla, że będzie to najdłuższy w Polsce tunel wydrążony w jednym odcinku. Między istniejącym już peronem 4 dworca Łódź Fabryczna a wylotem z tunelu, zaplanowanym na południowy zachód od stacji Łódź Kaliska, nie będzie przystanków pośrednich. Obiekt będzie przeznaczony dla połączeń dalekobieżnych, w tym dla kolei dużych prędkości (zwłaszcza w kierunku Wrocławia i Poznania – po ukończeniu całości linii „Y” na zachód od Łodzi).