PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do ukończenia budowy stacji Łódź Kaliska. Szanse na uzyskanie funduszy wydają się bardzo duże. Łącznie 40 mln zł pozwolić ma na realizację budowy wschodniego wiaduktu nad al. Bandurskiego, po którym prowadzić będą tory wybiegające z peronów 4, 5 i 6.
Przed miesiącem
informowaliśmy o działaniach województwa łódzkiego dotyczących planów ukończenia przerwanej w latach 90. zeszłego stulecia budowy stacji Łódź Kaliska. Dziś narodowy zarządca infrastruktury potwierdził, że będzie starał się o unijną dotację na przeprowadzenie robót. – PKP Polskie Linie Kolejowe będą ubiegały się o dofinansowanie projektu pn. „Dokończenie budowy wiaduktu wschodniego na stacji Łódź Kaliska” ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014 – 2020 – powiedział nam Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego spółki.
PLK liczą na 34 mln zł ze środków RPOBiorąc pod uwagę dotychczasowe stanowisko UMWŁ poparte marcową uchwałą wzywającą PKP PLK do przedłożenia wniosku, można ocenić, że szanse na realizację przedsięwzięcia są bardzo duże. Zarządca infrastruktury wycenia całą inwestycję na 40 mln zł. – Maksymalna kwota środków z RPO wyniesie 34 mln zł – stwierdza nasz rozmówca i zapewnia, że PKP PLK złoży odpowiedni wniosek do końca czerwca tego roku.
Co dokładnie zrealizowane ma zostać za wspomnianą kwotę? – Planowana na lata 2019 – 2022 inwestycja dwukrotnie zwiększy przepustowość stacji Łódź Kaliska. Dokończenie budowy wiaduktu nad al. Bandurskiego pozwoli na ruch pociągów z peronów nr 4, 5 i 6 w kierunku południowym. Obecnie pociągi odjeżdżają z nich jedynie w kierunku północnym – informuje przedstawiciel zarządcy infrastruktury.
Będzie tunel na dworzec autobusowy – już po latach jego świetnościProblemem dla pasażerów jest utrudnione dojście na używane ponownie w regularnym ruchu od 2011 r. perony wschodniej grupy stacji. Nie można na nie bowiem dotrzeć tunelem, a dostanie się na peron nr 6 wymaga wejścia na sąsiedni peron piąty i skorzystania z przejścia w poziomie torów, co znacznie wydłuża marsz. – PLK odbudują przejście podziemne prowadzące do peronów 4, 5 i 6, budynku dworca kolejowego i placu dworca autobusowego, a także dojścia do przystanków komunikacji miejskiej przy al. Włókniarzy i [nadziemne] przy al. Bandurskiego – wskazuje nasz rozmówca.
Warto przy tej okazji podkreślić, że znaczenie wspomnianego dworca autobusowego w ostatnim okresie istotnie spadło. Został on zaprojektowany jako pętla autobusów miejskich. Miasto Łódź przekazało jednak jego teren PKS Łódź, który w zamian oddał samorządowi działki, na których położony był dawny Dworzec Centralny sąsiadujący z kolejową Łodzią Fabryczną. Po przebudowie tej stacji w budynku kolejowym znalazł się nowy, administrowany już przez miasto Wielostanowiskowy Przystanek Autobusowy, jak oficjalnie określany jest dworzec. Wielu przewoźników przekierowało tam swoje kursy z oddalonej od ścisłego centrum Kaliskiej.
Usprawniony będzie przewóz ładunków przez łódzki węzełRuch pasażerski nie jest jednak jedynym obszarem, na który wpływ ma mieć planowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego i PKP PLK przedsięwzięcie. – Inwestycja pozwoli również na przywrócenie ruchu towarowego. Usprawni to przewóz ładunków w łódzkim węźle kolejowym – zapewnia bowiem Karol Jakubowski.