Partnerzy serwisu:
Biznes

Łódź: Regularne połączenie z Chengdu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
22-05-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Roman Czubiński

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Łódź: Regularne połączenie z Chengdu
Choć do Łodzi przyjechały już trzy pociągi kontenerowe z chińskiego Chengdu (czwarty ma przybyć w piątek 24 maja), uroczyste otwarcie regularnego połączenia cargo miało miejsce dopiero teraz. Pociągi liczące po 41 wagonów z kontenerami każdy będą przyjeżdżały na stację Łódź Olechów co tydzień. Operator połączenia, konsorcjum Chengdu Hatrans YHF Intermodal Logistics, zapowiada budowę w Łodzi przeznaczonego specjalnie dla nich terminala.

- Hatrans od czasu pojawienia się w Łodzi firmy Dell i kooperantów współpracuje z chińskimi kontrahentami. Chengdu to miasto w prowincji Syczuan, które bardzo prężnie rozwija się, stawiając na przemysł elektroniczny i elektrotechniczny - mówi Izabela Wolaniuk, project manager w firmie Hatrans Logistics. Jak twierdzi, z połączenia korzysta wiele firm polskich, zachodnioeuropejskich, azjatyckich (nie tylko z samych Chin) oraz rosyjskich (trasa pociągu, licząca prawie 10 tys. km, prowadzi przez Białoruś, Rosję i Kazachstan). Działają przeważnie w branży elektronicznej.

Na razie import z Chin do Polski przeważa nad ruchem towarów w przeciwnym kierunku. - Mamy jednak nadzieję, że uda nam się uzyskać równowagę importu i eksportu. Na razie do Chin trafiają polskie maszyny, ceramika i materiały budowlane - deklaruje Wolaniuk. Prezes Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Tomasz Sadzyński dodaje, że zainteresowanie polskimi towarami w Chinach powoli rośnie. - Chińczycy interesują się polską żywnością, nowe kontakty nawiązują też polskie firmy farmaceutyczne - twierdzi.

Według T. Sadzyńskiego, można też liczyć na inwestycje chińskiego kapitału w regionie. - Wprawdzie siła robocza w Chinach jest tańsza, niż w Polsce, ale nie tylko jej koszt liczy się w rachunku ekonomicznym. Polacy są bardzo wydajni i dobrze wykształceni. A Polska jako członek Wspólnego Rynku UE będzie atrakcyjną lokalizacją, także dlatego, że koszty transportu od lat rosną - ocenia prezes. Dodaje, że Łódź jest obecnie jedynym polskim ośrodkiem mającym stałe połączenie cargo z terminalem chińskim.

- Łódź staje się "suchym portem" dla towarów chińskich. Było jasne, że prędzej czy później któreś z miast w Polsce lub innym kraju europejskim przejmie tę rolę. Wspieraliśmy Hatrans w organizacji przedsięwzięcia - deklaruje Marek Cieślak, wiceprezydent Łodzi. Zdaniem urzędnika, uruchomienie połączenia to potwierdzenie pozycji Łodzi jako centrum logistycznego i zarazem bodziec do dalszego rozwoju. Jak ujawnia Cieślak, trwają rozmowy z Ministerstwem Gospodarki na temat wspierania polskiego eksportu do Kazachstanu , któremu także miałby służyć pociąg do Chengdu.

Rozmówcy "Rynku Kolejowego" zgodnie podkreślają przewagę transportu kolejowego nad morskim. Sprowadzenie konteneru statkiem i transportem samochodowym zajmuje ok. 40 dni, podczas gdy pociągiem - od 12 do 14. Z kolei konkurencyjne pod względem szybkości przesyłki lotnicze są wielokrotnie droższe. Cena transportu jest ustalana indywidualnie z każdym klientem w zależności od wolumenu kontenerów. Także wydłużenie relacji na życzenie jest możliwe.

Odprawy celne odbywają się w systemie elektronicznym. Dzięki temu pociąg nie zatrzymuje się na granicach z wyjątkiem chińsko-kazachskiej i białorusko-polskiej, gdzie z uwagi na różnicę rozstawu szyn w wagonach jest zmieniane podwozie.

Każdy pociąg Chengdu-Łódź składa się z 41 wagonów, załadowanych kontenerami 20- bądź 40-stopowymi. Aby obsłużyć przewidywany znaczny ruch, Hatrans jeszcze w tym roku chce zacząć budowę terminala kontenerowego w Łodzi. Ma on uniezależnić rozładunek towarów (także palet i drobnicy) od warunków atmosferycznych.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Chiny wstrzymały wyprawianie pociągów kontenerowych do Europy

Infrastruktura

Chiny wstrzymały wyprawianie pociągów kontenerowych do Europy

Roman Czubiński 06 lipca 2020

Hatrans: Nadal chcemy budować terminal, ale już poza Łodzią

Infrastruktura

Zobacz również:

Chiny wstrzymały wyprawianie pociągów kontenerowych do Europy

Infrastruktura

Chiny wstrzymały wyprawianie pociągów kontenerowych do Europy

Roman Czubiński 06 lipca 2020

Hatrans: Nadal chcemy budować terminal, ale już poza Łodzią

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5