W wypowiedziach na temat przebudowy Trasy W-Z najczęściej podkreśla się wpływ inwestycji na ruch samochodowy (odcinek w tunelu i w odkrytym wykopie, inteligentny system sterowania ruchem) oraz na komunikację zbiorową (centrum przesiadkowe przy skrzyżowaniu Mickiewicza – Kościuszki, całkowita wymiana torowiska tramwajowego, nowy odcinek na Olechów). Mniej uwagi poświęca się konsekwencjom dla ruchu pieszych. Tymczasem i pod tym względem w wielu miejscach nastąpią znaczące zmiany.
Najważniejszą z nich będzie budowa wspomnianego dworca przesiadkowego. Dojście na przystanki tramwajowe zostanie znacznie ułatwione. W obrębie jednego, centralnego przystanku z czterema torami będzie można przesiadać się pomiędzy liniami jadącymi w czterech kierunkach (Widzew – Retkinia i tzw. Łódzki Tramwaj Regionalny), których przystanki były dotąd rozrzucone w promieniu ponad stu metrów. Dodatkowo przejście podziemne pod skrzyżowaniem Piłsudskiego – Piotrkowska (obecnie w stanie zaawansowanej rozbiórki) zostanie zastąpione przejściem w poziomie jezdni, zabezpieczonym sygnalizacją świetlną. Ulica Piotrkowska, od lat 70. ubiegłego wieku rozdzielona przez wspomniane przejście na dwa słabo skomunikowane fragmenty, zostanie na powrót scalona. Zmiany te będą możliwe dzięki ukryciu „przelotowych” pasów jezdni na odcinku Piotrkowska – Kościuszki w tunelu.
Rozwiązanie przyjęte dla owych pasów na odcinkach Kilińskiego – Piotrkowska i al. Kościuszki – Wólczańska (zagłębione jezdnie w murach oporowych, a pomiędzy nimi na estakadzie torowisko tramwajowe w poziomie 0) budzi obiekcje wielu środowisk. Przedmiotem krytyki jest najczęściej ugruntowanie podziału między południową a północną częścią miasta.
W istocie, szansa na „zszycie” północnej i południowej części miasta, które mogłoby nastąpić w razie zastosowania pełnego tunelu na całej długości centralnego odcinka, została zaprzepaszczona. Wydaje się jednak, że z praktycznego punktu widzenia niewiele się pod tym względem zmieni: droga o przekroju 2x3, pozbawiona przejść dla pieszych poza skrzyżowaniami, także przed październikiem ubiegłego roku skutecznie separowała od siebie sąsiednie kwartały. Można mówić nawet o niewielkich zmianach na lepsze: przejście podziemne przy skrzyżowaniu al. Piłsudskiego – Sienkiewicza ma zostać zastąpione przez kładki nad wykopem, zapewniające przejście przez ulicę i dojście na przystanki tramwajowe w poziomie 0.
To tylko fragment artykułu. Więcej na portalu Transport Publiczny