Projekt gruntownej wymiany infrastruktury i taboru łódzkich tramwajowych linii podmiejskich jest na etapie opracowywania studium wykonalności. Zaangażowane w projekt gminy niezbyt chętnie dzielą się informacjami na temat założeń dokumentu.
Modernizacji mają ulec wszystkie istniejące dziś w aglomeracji łódzkiej linie tramwaju podmiejskiego: 16 do Zgierza, 46 do Ozorkowa, 9/43 do Konstantynowa i Lutomierska oraz 41 do Pabianic. Dla poszczególnych linii, a w ich obrębie – dla inwestycji w infrastrukturę (w tym budowy zintegrowanych węzłów przesiadkowych), tabor i system sterowania ruchem oraz informacji pasażerskiej, powstają odrębne części studium. Projekt obejmie kompleksową modernizację całego układu drogowo-torowego – nie tylko torów i przystanków, ale także sieci trakcyjnej i podstacji. Jeśli chodzi o tabor, będzie trzeba kupić nowe wagony z uwagi na starania o dofinansowanie z funduszy unijnych.
Czy między samorządami uczestniczącymi w projekcie występują różnice zdań? – Najwięcej emocji budzi nie zakres inwestycji, a sposób podziału kosztów pomiędzy strony. Możliwe do zastosowania kryteria w dużym stopniu są niedoskonałe (długość trasy, ruch pasażerski na terenie każdej z jednostek samorządowych), zwłaszcza z punktu widzenia gmin satelickich – twierdzi Cichy, nie podając jednak szczegółów.
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.