Zakończyło się drążenie drugiej jednotorowej nitki łódzkiego tunelu średnicowego dla kolei konwencjonalnej. Kolejna zacznie powstawać za około dwóch miesięcy – przedtem jednak musi zostać wykonana skomplikowana operacja przenoszenia tarczy TBM na drugą stronę czynnej linii kolejowej. Druga maszyna, budująca tunel dwutorowy, stoi w oczekiwaniu na wyniki ekspertyz – informuje PKP PLK.
Wydrążona nitka będzie wyprowadzała ruch pociągów z komory rozgałęźnej przy podziemnym przystanku Łódź Koziny w kierunku stacji Łódź Żabieniec. – Wykorzystano 451 tubingów, czyli elementów, które tworzą pierścienie tunelu. Usunięto ponad 41 500 metrów sześciennych gruntu – informuje inwestor, PKP PLK.
Przerwa techniczna do lutego
Kolejnym etapem pracy mniejszej tarczy TBM („Faustyna”) będzie drążenie trzeciej nitki jednotorowej, również łączącej Żabieniec z Kozinami. Ze względu na geometrię przyszłego węzła maszyna będzie musiała zostać najpierw przeniesiona na drugą stronę linii nr 15, gdzie przy ul. Żniwnej będzie mieściła się komora startowa. Rozpoczęcie drążenia zaplanowano na drugą połowę lutego przyszłego roku. Przypomnijmy: pierwsza jednotorowa nitka łódzkiego tunelu średnicowego została wydrążona
w lutym 2022 r.Tymczasem większa tarcza TBM („Katarzyna”) wykonała odcinek
od przystanku Łódź Polesie do bloku postojowego przy ul. Mielczarskiego. Choć długość tego fragmentu inwestycji nie jest imponująca (wynosi ok. 100 metrów), jego wykonanie było wyzwaniem technicznym. Był to pierwszy odcinek tunelu przechodzący pod gęstą zabudowa pierzejową – konieczne było wobec tego wzmocnienie gruntu pod fundamentami kamienic przy Mielczarskiego. – Obecnie wykonawca przygotowuje ekspertyzę techniczną, która pozwoli określić zakres robót oraz dodatkowych kosztów na dalszym odcinku przebiegu tunelu w kierunku Łodzi Fabrycznej. Równocześnie uzgadniane z miastem i właścicielami prywatnych nieruchomości są warunki dla dalszej realizacji robót – twierdzi zarządca infrastruktury.
90 mln zł dodatkowych kosztów
Równocześnie toczą się prace przy budowie podziemnych przystanków. – W czasie zamknięcia skrzyżowania ul. Kościuszki i Zielonej postępuje budowa przystanku Śródmieście. Wykonawca usuwa kolizje z infrastrukturą podziemną, następnie przystąpi do budowy płyty stropowej pod ulicami. Na Polesiu po przejściu dużego TBM prowadzone są prace przygotowawcze do budowy płyty dennej. Na Kozinach kontynuowany jest wykop pod płytę denną i zbrojnie stropu na poziomie -2 – wylicza PKP PLK w komunikacie prasowym.
Przy stacji Łódź Fabryczna trwa przebudowa instalacji wodociągowych i przygotowywanie do budowy ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM. Prace te są powiązane z budową tunelu kolei dużych prędkości, do której
roboty przygotowawcze rozpoczęły się w ostatnich tygodniach. Chęć lepszego skoordynowania budowy obu podziemnych linii kolejowych była jedną z przyczyn podpisania w październiku
aneksów, wydłużających czas inwestycji o kolejny rok. Przedstawiciele PKP PLK zapewniają, że termin ten pozostaje aktualny.
Inwestor przyznaje, że sumy przeznaczone na waloryzację kontraktu –
podpisanego w grudniu 2017 r., jeszcze przed pandemią COVID-19 oraz rosyjską pełnoskalową agresją na Ukrainę – są coraz wyższe. – PKP Polskie Linie Kolejowe SA przeznaczyły około 90 mln zł na waloryzacje i wypłatę uzasadnionych kosztów ogólnych związanych z inwestycją dla zapewnienia sprawnej budowy –czytamy w komunikacie. Kwota rośnie szybko: jeszcze na początku grudnia zarządca infrastruktury określał ją jako „ponad 80 mln zł”.