Na modernizowanych niedawno stacjach Łódź Kaliska i Łódź-Żabieniec zdecydowano się na nietypowe rozwiązanie dotyczące schodów na perony. Idąc w dół, natrafiamy na pierwszy spocznik już po dwóch krokach. Ma to wynikać z aktualnych przepisów budowlanych.
W kwietniu zakończyła się prowadzona przez PKP PLK modernizacja stacji Łódź Kaliska. Wcześniej do użytku oddana została zaś gruntownie wyremontowana stacja Łódź-Żabieniec. W obu przypadkach prace objęły m.in. budowę nowych, wyższych peronów, a także remont przejść podziemnych wraz z wyjściami do miasta i na perony.
Rzadko spotykany układ schodów
Przed rozpoczęciem inwestycji wyjścia na perony na obu stacjach miały układ standardowy: w połowie schodów pojawiał się spocznik, czyli fragment płaski umożliwiający np. krótki wypoczynek. Układ ten został jednak zmodyfikowany i teraz na każdej klatce schodowej spoczniki są dwa. Pierwszy znajduje się w dawnym miejscu, a drugi – zaledwie dwa schody przed wejściem na peron. To bardzo rzadko spotykane rozwiązanie, co może być dla podróżnych mylące, zwłaszcza w godzinach dużego zatłoczenia albo wówczas, gdy pasażer jest osobą z dysfunkcją wzroku. – Dodatkowe stopnie wraz ze spocznikiem wynikają ze zwiększenia wysokości peronów – tłumaczy jednak Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
– Perony zostały podniesione do wysokości 76 cm, przed przebudową miały 30 cm – dodaje nasz rozmówca. Inwestycje obejmowały zaś tylko remont przejść podziemnych, a nie ich budowę od podstaw. Tunele projektowano z myślą o peronach niskich i nie przewidziano konieczności wydłużenia biegu schodów w przyszłości. Przepisy prawne regulują maksymalną liczbę stopni na schodach stałych pomiędzy spocznikami, więc dodanie dwóch dodatkowych schodów wymusiło dodanie spocznika.
Odbiory techniczne przebiegły bez problemów
Jak zapewnia nas przedstawiciel PLK, przed wydaniem pozwoleń na użytkowanie obiektów parametry techniczne schodów, w tym dotyczące spoczników, zostały pozytywnie zaopiniowane przez organy nadzoru budowlanego. – Dla osób niewidzących i niedowidzących przewidziano barierki oznakowane na swoich końcach tabliczkami w alfabecie Braille'a – wskazuje Rafał Wilgusiak. Podkreśla także, że na innych stacjach aglomeracji łódzkiej, np. Łódź-Widzew czy Zgierz, dodatkowych spoczników nie ma, bo przejścia podziemne projektowano tam równocześnie z podniesieniem wysokości peronów.
Dodajmy, że w najbliższym czasie ma rozpocząć się modernizacja budynku dworca Łódź Kaliska prowadzona przez PKP SA. Na czas robót ponownie wprowadzone mają zostać utrudnienia dla podróżnych. Będą one dotyczyć nie tylko przeniesienia obsługi podróżnych do tymczasowego dworca kontenerowego, ale i wyznaczenia tymczasowych dojść na perony. Główny tunel z wyjściami rozpoczyna się bowiem w hali budynku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.