Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Łódź. Miejski tramwaj co 40 minut

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-08-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
kf, Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Łódź. Miejski tramwaj co 40 minut
Sierpniowe zmiany rozkładów jazdy przyniosły Łodzi wydarzenie w najnowszych dziejach bez precedensu – miejska dzienna linia tramwajowa kursuje z częstotliwością ograniczoną nawet do 40 minut. Rodzi to pytania o sens utrzymywania efemerycznych kursów i o przyszłość coraz skromniej obsługiwanej, ale wciąż bardzo gęstej sieci tramwajowej.

Łódzka „czternastka” podczas tegorocznych wakacji to pojawiała się, to znikała z przystankowych rozkładów. Najpierw w czerwcu Zarząd Dróg i Transportu znacznie ograniczył jej częstotliwość, by w kolejnym miesiącu całkowicie zawiesić kursy i przywrócić je po tygodniu przerwy. Potem trasę skrócono w związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy trasy W – Z. Ten łańcuch wydarzeń nie skończył jednak zawirowań wokół jednego z istotniejszych połączeń blokowisk na Retkini i Dąbrowie z centrum Łodzi.

Czterdziestominutowa dziura w porze porannych dojazdów

Zaskakująca decyzja ZDiT ponownie ograniczyła bowiem i tak już mocno okrojony rozkład jazdy. Wprowadzone 18 sierpnia zmiany są drastyczne, zmniejszają bowiem liczbę kursów aż o połowę. W krótkich szczytach – porannym i popołudniowym – tramwaje jeżdżą teraz co 20, a nie co 10 minut, przestały więc tworzyć funkcjonujące co 5 minut połączenie Retkini z centrum obsługiwane naprzemiennie liniami 12 i 14.

Cięcia wprowadzają jeszcze większy zamęt o poranku, wieczorem i w międzyszczycie. Tramwaj pojawia się wtedy na przystankach co... około 40 minut. Tak samo często – a w zasadzie tak samo rzadko – realizowane są kursy weekendowe. W stronę Dąbrowy przerwy w ruchu będą trwać w dni powszednie np. od 6:11 do 6:48 (a więc już w okresie intensywniejszego ruchu porannego – tramwaj w praktyce nie dowiezie do pracy na 7:00), od 11:28 do 12:08 czy od 18:37 do 19:17.

Linia jest, ale... dla kogo?

Łódź ma doświadczenia z uruchamianiem tramwajów kursujących z jeszcze niższymi częstotliwościami, ale dotyczy to wyłącznie kursów podmiejskich. Jeżdżąca co mniej-więcej godzinę linia 43 pełni bowiem rolę zbliżoną do lokalnego autobusu PKS, bo wiedzie nie tylko poza Łódź, ale też w ogóle poza zurbanizowane tereny ścisłej aglomeracji. W przypadku linii o charakterze typowo miejskim, dowożących do Śródmieścia z osiedli-sypialń, nowy rozkład „czternastki” ma charakter precedensowy.

Sytuacja każe postawić więc kilka pytań: komu miałby służyć tramwaj kursujący tak rzadko, czy jest w ogóle sens utrzymywania takiej linii, oraz wreszcie – czy regularne obniżanie częstotliwości w skali całej łódzkiej sieci nie doprowadzi do momentu, w którym dwa poprzednie pytania będą adekwatne do każdej z tras.

Więcej na portalu Transport-Publiczny.pl
 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kraków. Budowa tramwaju do Górki Narodowej z dodatkowym wsparciem

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Witold Urbanowicz 20 marca 2021

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kraków. Budowa tramwaju do Górki Narodowej z dodatkowym wsparciem

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Witold Urbanowicz 20 marca 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5