W rozkładzie jazdy dla stacji Łódź Fabryczna powstały zaskakująco duże przerwy pomiędzy odjazdami kolejnych pociągów do Warszawy. PKP Intercity tłumaczy to ograniczoną przepustowością stołecznego węzła. Znaczną poprawę podróżni odczują jednak dopiero po otwarciu tunelu średnicowego pomiędzy Łodzią Fabryczną a Kaliską.
Na naszych łamach informowaliśmy już o
cięciach w ofercie PKP Intercity na linii łódzkiej. Do końca wakacji zawieszone zostało kursowanie dwóch par pociągów, a przyczyną ich odwołania ma być ograniczona przepustowość warszawskiego węzła kolejowego wynikająca głównie z
modernizacji Warszawy Zachodniej. Znaczna część funkcjonujących kursów wszystkich przewoźników zatrzymuje się zresztą na
stacji Warszawa Gdańska zamiast na Zachodniej i Centralnej.
Odwołane kursy wrócą po wakacjach
W efekcie może zaskakiwać, jak duże są przerwy pomiędzy kolejnymi pociągami pozwalającymi na dojazd do Warszawy, do których można wsiąść na Dworcu Fabrycznym. Jest on położony w ścisłym centrum miasta, dla łodzian pozostaje więc najważniejszym adresem kolejowym w mieście. Tymczasem główny przewoźnik – PKP Intercity – zaplanował ostatni odjazd do stolicy już o 13:16. Później pasażerowie mogą skorzystać tylko z połączeń przelotowych, w przypadku których konieczny jest dojazd na Widzew lub Kaliską, albo z kursów finansowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.
Tych też nie jest zresztą wiele, bo w dni robocze pociągi interRegio z Fabrycznej odjeżdżają po 15:00, a potem dopiero ok. 21:00. Z czego wynikają tak duże ograniczenia w rozkładzie? – Jest to związane ze znaczącymi ograniczeniami przepustowości warszawskiego węzła kolejowego – tłumaczy Biuro Prasowe PKP Intercity. Przewoźnik dodaje, że aby zminimalizować odczuwalne skutki prowadzonych prac infrastrukturalnych, wprowadził honorowanie swoich biletów w kursach innych spółek.
Wszystkie kursy docelowo przez tunel średnicowy
Do 2 września PKP Intercity i Polregio rzeczywiście wzajemnie uznają swoje bilety, ale jedynie te okresowe. Honorowanie uzgodniono też tylko w wybranych kursach: czterech uruchamianych przez PKP IC i dwunastu realizowanych przez Polregio, licząc w obu kierunkach łącznie. – Kursowanie naszych zawieszonych pociągów będzie wznowione od września – zapowiadają przy tym służby prasowe PKP Intercity. To dobra wiadomość, bo jeszcze w lipcu spółka nie była pewna, czy odwołane kursy wrócą do rozkładu jazdy przy okazji jego najbliższej korekty.
Liczba kursów w kierunku Warszawy realizowana z Łodzi Fabrycznej ma jednak znacząco zwiększyć się dopiero po zakończeniu budowy tunelu średnicowego pomiędzy Łodzią Kaliską a Fabryczną. Wszystkie połączenia naszej spółki powinny docelowo obsługiwać stację w centrum Łodzi – wskazuje PKP Intercity. Dziś kursy jadące przelotowo nie wjeżdżają na położony w Śródmieściu dworzec, bo wiązałoby się to z koniecznością zmiany kierunku jazdy i ponownego przejazdu odcinkiem do Łodzi-Widzewa.