MPK w Łodzi ogłosiło przetarg na zakup 22 nowych w całości niskopodłogowych tramwajów. Pojazdy o długości do 32 m i pojemności min. 200 pasażerów powinny zostać dostarczone do końca października 2015 r., o ile miasto otrzyma na ten cel dofinansowanie unijne.
Dostarczone, wieloczłonowe pojazdy o maksymalnej szerokości 2,4 m i długości 28-32 m mają mieć całkowicie niską podłogę. Wejście powinno znajdować się 350 mm nad główką szyny, przy czym podłoga w strefie wózków może wznosić się na wysokość 480 mm. Odległość drzwi od krawędzi peronu nie może być większa niż 75 mm. Natomiast całkowita pojemność pojazdu nie może być mniejsza niż 200 osób (przy napełnieniu 0,20 m kw/osobę), przy czym liczba miejsc siedzących powinna wynosić co najmniej 40.
Tramwaje muszą być przystosowane do jazdy po wszystkich trasach tramwajowych w Łodzi. Zakłada się ich 30-letnią eksploatację przy średnim rocznym przebiegu 70 tys. km. Dostawca nie może zaoferować pojazdów prototypowych. Zamawiający wymaga dostawy tramwajów seryjnych, z homologacją, dlatego też producent musi wykazać się doświadczeniem z dostaw co najmniej pięciu sztuk fabrycznie nowych pojazdów. Tramwaje powinny być objęte gwarancją na co najmniej 36 miesięcy, przy czym przy niektórych elementach wymagana jest nawet dziesięcioletnia gwarancja.
W tramwaju powinno być sześć par drzwi (odskokowo-przesuwnych), z czego co najmniej cztery o szerokości min. 1300 mm. Wymagany jest układ rewersowania, zmniejszający ryzyko przycięcia drzwiami. Wnętrze pojazdu ma natomiast zapewniać „wysoki komfort i atrakcyjność podróżowania, zachęcające do korzystania z tramwaju”, a jednocześnie być odporne na wandalizm i łatwe w czyszczeniu. Szerokość przejścia w najwęższym miejscu nie powinna być mniejsza niż 650 mm. Okna, z przesuwną częścią u góry, mają znajdować się w jednej linii. Przy pierwszych dwuskrzydłowych drzwiach powinna znajdować się rozkładana ręcznie rampa. Oprócz tego zamawiający wymaga systemu ogrzewania, klimatyzacji, elektronicznej informacji pasażerskiej, monitoringu (z możliwością przesyłania obrazu w czasie rzeczywistym do Nadzoru Ruchu), zliczania pasażerów oraz zapewnienia miejsca i uchwytów do przewozu rowerów.
Więcej na portalu Transport-Publiczny.pl