W grudniu odbędą się konsultacje społeczne dotyczące przebiegu tuneli, z których korzystać mają kolej dużych prędkości i pociągi linii aglomeracyjnych przebiegających przez Łódź.
Jak poinformował Urząd Miasta Łodzi, w grudniu odbędą się konsultacje społeczne projektu budowy tuneli kolejowych biegnących przez miasto. Podczas nich konsultowane będą trzy scenariusze rozwoju łódzkiego węzła kolejowego: wariant „0”, zwany też wariantem odniesienia — kształt łódzkiej sieci kolejowej nie zmieniłby się, połączenia dalekobieżne realizowane byłyby nadal przy użyciu linii kolei konwencjonalnych, a tunele pod miastem nie zostałyby wydrążone, i dwie koncepcje zakładające powstanie kolei dużych prędkości i tuneli średnicowych dla ruchu lokalnego i regionalnego.
Pierwszy z wariantów, rekomendowany przez projektanta łódzkich tuneli kolejowych — firmę Sener, zakłada włączenie linii KDP w układ torowy miasta w okolicach hali Atlas Arena w południowo-zachodniej części Łodzi — zgodnie z ustaleniami studium wykonalności budowy tzw. linii Y. Druga koncepcja przewiduje wprowadzenie linii dużych prędkości od północnej strony Łodzi — nieco na południe od osiedla Teofilów i następnie w osi ul. Srebrzyńskiej aż do ścisłego centrum miasta. Propozycja ta jest zgodna z jednym z wariantów rozważanych w studium wykonalności linii Warszawa — Poznań/Wrocław, jednak ów wariant budowy KDP nie został zaakceptowany do dalszych analiz. Oba projekty zakładają, że linia dużych prędkości miałaby biec dalej do podziemnego dworca Łódź Fabryczna, który powstanie do 2014 roku, a następnie tunelem w kierunku Widzewa.
Rozważane są także dwa projekty tunelu kolei konwencjonalnej łączącego dworzec Łódź Fabryczna z linią nr 14 Łódź Kaliska — Bednary. W pierwszym z omawianych rozwiązań tunel kolei konwencjonalnej biegłby z Dworca Fabrycznego na północny zachód w rejon ulic Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej, gdzie znajduje się jedno z największych centrów handlowych w kraju — kompleks Manufaktura. Tam miałaby znaleźć się stacja pośrednia. Dalej tunel miałby biec na zachód i rozgałęziać się tak, by umożliwić wjazdy w obu kierunkach pomiędzy łódzkimi stacjami Kaliska i Żabieniec. Drugi projekt zakłada identyczny przebieg tunelu, ale bez przystanku przy Manufakturze. Tamtejsza stacja miałaby pełnić jedynie funkcje techniczne.
Konsultacje odbędą się 6 grudnia o 17:00 w Instytucie Europejskim i 13 grudnia o 17:00 na Wydziale Fizyki Technicznej, Informatyki i Matematyki Stosowanej Politechniki Łódzkiej. Na spotkaniach poruszane będą także tematy związane z proponowanymi technologiami budowy tuneli czy sposobami ochrony środowiska na terenach, przez które przebiegną nowe linie kolejowe. Organizatorem konsultacji jest przygotowująca studium wykonalności budowy tuneli firma Sener, a poprowadzą je specjaliści z Towarzystwa Naukowego Organizacji i Kierownictwa.