Najwyżej cztery lata działać będzie jeszcze system tablic informacyjnych na łódzkim Dworcu Kaliskim. Analogowe urządzenia z poprzedniej epoki wciąż wypełniają tam rolę, którą na polskich stacjach przejęły już niemal całkowicie urządzenia elektroniczne. PKP PLK przygotowują się do ogólnopolskiego programu wdrażania urządzeń informacji dynamicznej, który obejmie także Łódź.
Dworzec kolejowy Łódź Kaliska sprawia wrażenie nieco zatrzymanego w czasie. Jego wystrój nie zmienił się bowiem od czasów oddania do użytku nowego gmachu, a sama bryła obiektu, którą wykończono w połowie lat 90., szybko się zestarzała i nie przypomina współczesnych realizacji. Wrażenie to jest jeszcze silniejsze, jeśli porównać budynek z innymi łódzkimi dworcami: nową podziemną Łodzią Fabryczną czy rozbudowanym kilka lat temu gmachem Łodzi-Widzewa.
Ostatni taki system w PolsceNajbardziej charakterystycznym elementem przenoszącym podróżnego w przeszłość jest jednak analogowy system informacji pasażerskiej oparty o tablice paletowe, tzw. pragotrony. To żargonowe określenie nawiązuje do nazwy jednego z producentów takich mechanizmów – czechosłowackiej (a dziś czeskiej) firmy Elektročas – Pragotron. W Łodzi zamontowane są właśnie urządzenia tej firmy.
Z biegiem lat łódzkie „pragotrony” stały się unikatowe w skali kraju. Podobnego systemu z Czech działającego w oparciu o odpowiednio dziurkowane karty papierowe, a nie o wskazania urządzeń elektronicznych już prawie w Polsce nie ma. Plany z 2016 r. mówiły o wyłączeniu z użytkowania także łódzkich „klapek”, jak czasem nazywa się paletowe tablice informacyjne.
Rok później poinformowano przy tym o odstąpieniu od tych zamierzeń.
Stacji, na których staną tablice elektroniczne, będzie znacznie więcejWkrótce charakterystyczne czarne panele informacyjne znikną jednak z hallu kasowego i z peronów. – PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do zadania polegającego na zainstalowaniu systemu dynamicznej informacji pasażerskiej na stacjach i przystankach w całej Polsce, w tym także na stacji Łódź Kaliska. Zadanie zostanie zrealizowane do 2023 r. – potwierdził Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP PLK.
Jak zapewnił nas przedstawiciel zarządcy infrastruktury, na rszie analogowe urządzenia wciąż działają sprawnie. Poza hallem głównym tablice ustawione są na peronach nr 1, 2, 3 i 5. Na krótkim peronie 6 nigdy ich nie było. Z peronu 4 nie są odprawiane obecnie pociągi pasażerskie.