Zarządca infrastruktury kolejowej otrzymał dodatkowe środki z RPO województwa łódzkiego na dokończenie budowy stacji Łódź Kaliska. W ramach inwestycji przebudowane zostaną wszystkie perony, ale jej podstawowym elementem ma być ukończenie zarzuconej przeszło dwadzieścia lat temu budowy drugiego wiaduktu nad al. Bandurskiego. Dzięki temu zwiększona ma zostać przepustowość w kierunku Łodzi-Chojen i Lublinka.
KP Polskie Linie Kolejowe zawnioskowały do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego o zwiększenie dotacji na dokończenie przerwanej przeszło dwie dekady temu budowy stacji Łódź Kaliska. Podstawowym elementem inwestycji ma być dokończenie stojącego, ale nigdy nieotwartego wschodniego wiaduktu nad al. Bandurskiego, dzięki czemu przelotowe staną się tory przy peronach 4 i 5 (peron 6 ma zostać zlikwidowany). Ma to wydatnie zwiększyć przepustowość i funkcjonalność obiektu, a tym samym przygotować stację do zwiększonego ruchu, jaki ma pojawi się tu po otwarciu tunelu średnicowego z Łodzi Fabrycznej.
Jeszcze w tym miesiącu PLK podpisze umowę z wykonawcąSamorząd przychylił się do wniosku zarządcy infrastruktury. – Zarząd Województwa Łódzkiego podjął uchwałę, zgodnie z którą dokończenie budowy wiaduktu wschodniego na stacji Łódź Kaliska otrzyma większe dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014 – 2020 – potwierdził Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Ostatecznie spółka otrzyma na ten cel ok. 68 mln zł.
Wciąż trwa
rozpoczęta w sierpniu zeszłego roku procedura przetargowa. Dodatkowe środki pozwolą jednak spółce wyłonić wykonawcę przedsięwzięcia. – Planujemy podpisać umowę na wykonanie dokumentacji projektowej i robót budowlanych w kwietniu tego roku – zapowiada nasz rozmówca. – Wartość inwestycji to ponad 330 mln zł – dodaje.
Inwestycja obejmie także infrastrukturę pasażerską To kwota netto, jakiej za realizację robót oczekuje Torpol (przekłada się to na niemal 407 mln zł brutto). Przedsiębiorstwo, którego oferta
wydaje się najkorzystniejsza, zadeklarowało, że sporządzi projekt i przeprowadzi wszystkie prace w ciągu 38 miesięcy. Roboty obejmą nie tylko samo dokończenie wiaduktu, ale i przebudowę stacji (w ramach jednego zadania inwestycyjnego).
– Przebudowa obejmie pięć peronów. Po modernizacji pasażerowie otrzymają nowe, komfortowe perony i przejścia podziemne dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – opisuje Karol Jakubowski. Na samym wiadukcie mają zaś zostać ułożone nowe tory, powstać ma też nigdy dotychczas niezrealizowana sieć trakcyjna.