Ostatnim elementem modernizacji stacji Łódź Kaliska pozostaje uruchomienie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Nieco później niż zapowiadano tablice świetlne zaczęły pokazywać najbliższe przyjazdy i odjazdy. W najbliższych tygodniach testy powinny się zakończyć.
Jedną z największych inwestycji kolejowych w Łodzi była w ostatnim czasie modernizacja stacji Łódź Kaliska połączona z dokończeniem przerwanej w latach 90. zeszłego stulecia budowy tzw. wiaduktu wschodniego nad al. Bandurskiego. Dzięki temu tory zlokalizowane przy peronach nr 4 i 5 są obecnie przelotowe, a przepustowość ważnego węzła istotnie wzrosła.
Zasadnicze prace zakończyły się w zeszłym roku, a inwestycja przebiegała co do zasady terminowo.
Stacja otwarta, system informacji niegotowy
Wraz z otwarciem nowego układu torowego oraz przebudowanych peronów
nie zaczęły jednak działać urządzenia systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Wyłączone zostały zaś już stare tablice paletowe, tzw. pragotrony. W pierwszych miesiącach informacji wizualnej nie było więc wcale, a komunikaty wygłaszały jak dawniej megafonistki. PLK zapowiedziały jednocześnie, że nowy system zostanie uruchomiony w pierwszym kwartale tego roku.
Tak się jednak nie stało i do dziś nie zapewniono pełnej funkcjonalności. – System dynamicznej informacji pasażerskiej został uruchomiony w trybie testowym – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Wraz z wykonawcą zarządca infrastruktury sprawdza teraz poprawność działania wszystkich elementów.
Wreszcie koniec ostatniego zadania
– Obecnie tablice wyświetlają pełną informację o przyjazdach i odjazdach pociągów – opisuje nasz rozmówca. Dodaje, że komunikaty głosowe są już emitowane automatycznie. Według aktualnych założeń na przełomie kwietnia i maja system zostanie ostatecznie przekazany do normalnej eksploatacji. Zakończy to trwający ok. dwa lata proces modernizacji stacji.
Niebawem zacząć ma się natomiast przebudowa dworca. Budynek z końca XX w. ma zostać przystosowany do aktualnych potrzeb, przemianę przejdzie też plac przed dworcem oraz przestrzeń pomiędzy peronami nr 1 i 4. Dla pasażerów oznacza to jednak kolejne lata utrudnień. W czasie robót do ich dyspozycji
ma zostać przygotowany kontenerowy dworzec tymczasowy.