Zbliża się koniec modernizacji stacji Łódź Kaliska. Jeśli inwestycja nie zakończy się zgodnie z pierwotnymi zapowiedziami, skala opóźnienia będzie bardzo niewielka. W najbliższych tygodniach otwarte mają zostać trzy przebudowane perony, w tym dwa na tzw. wiadukcie wschodnim, który od chwili powstania w latach 90. zeszłego stulecia nie był wykorzystywany.
Jedną z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych prowadzonych obecnie w Łodzi jest przebudowa układu torowego stacji Łódź Kaliska połączona z dokończeniem budowy tzw. wiaduktu wschodniego nad al. Bandurskiego. Obiekt, który powstał w latach 90. zeszłego stulecia, nigdy nie został wykorzystany, co jest o tyle zaskakujące, że prace przerwano tuż przed fazą układania torów. W ramach tego samego zadania PKP PLK remontują perony, torowiska czy system sterowania ruchem.
Trzeci termin otwarcia peronu zostanie dotrzymany
Prace zmierzają do finału, choć pasażerowie wciąż odczuwają istotne utrudnienia. Są one związane w dużej mierze z małą liczbą czynnych krawędzi peronowych – pociągi są odprawiane aktualnie tylko z dwóch torów. Sytuacja ta miała się zmienić w czerwcu, a potem we wrześniu – na te miesiące przypadały kolejne zapowiedzi otwarcia peronu nr 3. W zeszłym miesiącu PLK wyznaczyło jednak jeszcze jedną datę: w listopadzie. Wszystko wskazuje na to, że tym razem harmonogramu uda się dotrzymać. – Oddanie do eksploatacji peronu nr 3 nastąpi po odbiorach technicznych. Wykonawca zakłada, że stanie się to na początku listopada – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Wówczas pasażerowie mają skorzystać także z peronów nr 4 i 5, a więc tych, które znajda się częściowo na wykańczanym wiadukcie wschodnim. Gotowe mają być poza tym także nowe przejścia podziemne. – Na końcowym etapie są testy funkcjonalności nowego systemu sterowania ruchem kolejowym – relacjonuje postępy prac nasz rozmówca. Dodaje, że zakończyła się już modernizacja układu torowego, a na peronach toczą się roboty wykończeniowe.
Najpierw wiadukt, potem dworzec
We wrześniu PLK informowały, że wszelkie prace budowlane zakończą się jeszcze w listopadzie. Może jednak dojść w tym zakresie do pewnych przesunięć, których skala pozostaje niewielka. – Wszystkie prace na stacji Łódź Kaliska zakończą się w tym roku – mówi bowiem teraz Rafał Wilgusiak. Przypomina, że warta ok. 339 mln zł inwestycja finansowana jest w całości ze środków budżetu państwa. Jej wykonawcą jest Torpol.
W kolejnych latach modernizowany ma być sam budynek dworcowy. PKP SA przygotowują się do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane. Według aktualnych założeń zakończą się one w 2024 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.