Od niedzieli stacja Łódź Kaliska zacznie być wykorzystywana znacznie bardziej intensywnie, niż przez ostatnie lata. W dni robocze będzie zatrzymywało się tu prawie 180 pociągów. To efekt zakończenia modernizacji, która znacznie poprawiła przepustowość tego fragmentu łódzkiego węzła informuje PKP PLK.
Dzięki wykorzystaniu wschodniego wiaduktu nad al. Bandurskiego (dokończonego po przeszło 20 latach – jego dość zaawansowaną budowę przerwano w roku 1998), wymienionym torom i komputerowemu systemowi sterowania ruchem przez stację będzie mogło przejechać – jak podaje zarządca infrastruktury – o ponad 30 więcej składów. Oznacza to też likwidację
„wąskiego gardła” Łódź Kaliska – Łódź Kaliska Towarowa (wyjazd w stronę Chojen mógł odbywać się tu tylko po jednym torze). Do dyspozycji pasażerów będzie pięć nowych peronów (o jeden mniej niż przed modernizacją, ale za to ze wszystkich krawędzi będą mogły odjeżdżać pociągi w obu kierunkach – wcześniej część z nich była zakończona ślepo).
Torpol kończy ostatnie prace
Oprócz wspomnianego wiaduktu i peronów zakres inwestycji obejmował dwa nowe przejścia podziemne (również dokończone po rozpoczętym w latach 90. przestoju), budowę 15 km torów (przystosowanych do prędkości 100 km/h) i sieci trakcyjnej oraz wymianę 47 rozjazdów. Perony są wyposażone w większe niż dotychczas wiaty, ławki, osłonięte poczekalnie, windy dla osób o ograniczonej mobilności oraz jasne oświetlenie. Niektóre z peronów zostały przysunięte bliżej przystanków autobusowych i tramwajowych.
Inwestycja kosztowała 339,7 mln zł. Była finansowana wyłącznie ze środków krajowych. Jej wykonawcą był Torpol. Prace przy przebudowie peronów oraz kończeniu wiaduktu wschodniego
rozpoczęły się w kwietniu 2020 r. Jak informowaliśmy,
terminy oddania do użytku poszczególnych peronów były przekładane – ostatecznie jednak przebudowa zakończyła się niemal zgodnie z planem (roboty budowlane kończą się w grudniu, zamiast w listopadzie).
Wrócą IC północ – południe. Na jak długo?
Nowe połączenia, z jakich od 11 grudnia będzie można skorzystać na stacji Łódź Kaliska, to – między innymi –
IC „Kociewie” (Łódź Fabryczna – Gdynia Główna), IC „Witkacy” (Gdynia Główna – Zakopane), IC „Barbakan” (Poznań Główny – Kraków Główny), IC „Hutnik” (Gdynia Główna – Bielsko-Biała Główna), IC „Chemik” (Katowice – Płock) i IC „Doker” oraz „Flisak” (Katowice – Gdynia Główna). Podczas przebudowy dworca jeździły one zmienioną trasą przez fragment linii 16 Zgierz – Łódź Widzew. Na stację Łódź Kaliska powrócą też wszystkie pociągi regionalne i aglomeracyjne z kierunku Zduńskiej Woli i Sieradza.
Jak przypomina PKP PLK, rola stacji Łódź Kaliska wzrośnie po zakończeniu
budowy tunelu średnicowego. Na stacji będą zatrzymywać się wtedy pociągi kursujące podziemną trasą z dworca Łódź Fabryczna. Ze stacji zniknie jednak zapewne przynajmniej część wyliczonych wyżej połączeń dalekobieżnych – tunel będzie miał także odnogę na północ, w stronę stacji Łódź Żabieniec.