Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódź Kaliska: Koniec modernizacji, wracają wszystkie pociągi

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódź Kaliska: Koniec modernizacji, wracają wszystkie pociągi
fot. Roman CzubińskiStacja Łódź Kaliska podczas przebudowy
Od niedzieli stacja Łódź Kaliska zacznie być wykorzystywana znacznie bardziej intensywnie, niż przez ostatnie lata. W dni robocze będzie zatrzymywało się tu prawie 180 pociągów. To efekt zakończenia modernizacji, która znacznie poprawiła przepustowość tego fragmentu łódzkiego węzła informuje PKP PLK.

Dzięki wykorzystaniu wschodniego wiaduktu nad al. Bandurskiego (dokończonego po przeszło 20 latach – jego dość zaawansowaną budowę przerwano w roku 1998), wymienionym torom i komputerowemu systemowi sterowania ruchem przez stację będzie mogło przejechać – jak podaje zarządca infrastruktury – o ponad 30 więcej składów. Oznacza to też likwidację „wąskiego gardła” Łódź Kaliska – Łódź Kaliska Towarowa (wyjazd w stronę Chojen mógł odbywać się tu tylko po jednym torze). Do dyspozycji pasażerów będzie pięć nowych peronów (o jeden mniej niż przed modernizacją, ale za to ze wszystkich krawędzi będą mogły odjeżdżać pociągi w obu kierunkach – wcześniej część z nich była zakończona ślepo).

Torpol kończy ostatnie prace

Oprócz wspomnianego wiaduktu i peronów zakres inwestycji obejmował dwa nowe przejścia podziemne (również dokończone po rozpoczętym w latach 90. przestoju), budowę 15 km torów (przystosowanych do prędkości 100 km/h) i sieci trakcyjnej oraz wymianę 47 rozjazdów. Perony są wyposażone w większe niż dotychczas wiaty, ławki, osłonięte poczekalnie, windy dla osób o ograniczonej mobilności oraz jasne oświetlenie. Niektóre z peronów zostały przysunięte bliżej przystanków autobusowych i tramwajowych.

Inwestycja kosztowała 339,7 mln zł. Była finansowana wyłącznie ze środków krajowych. Jej wykonawcą był Torpol. Prace przy przebudowie peronów oraz kończeniu wiaduktu wschodniego rozpoczęły się w kwietniu 2020 r. Jak informowaliśmy, terminy oddania do użytku poszczególnych peronów były przekładane – ostatecznie jednak przebudowa zakończyła się niemal zgodnie z planem (roboty budowlane kończą się w grudniu, zamiast w listopadzie).

Wrócą IC północ – południe. Na jak długo?

Nowe połączenia, z jakich od 11 grudnia będzie można skorzystać na stacji Łódź Kaliska, to – między innymi – IC „Kociewie” (Łódź Fabryczna – Gdynia Główna), IC „Witkacy” (Gdynia Główna – Zakopane), IC „Barbakan” (Poznań Główny – Kraków Główny), IC „Hutnik” (Gdynia Główna – Bielsko-Biała Główna), IC „Chemik” (Katowice – Płock) i IC „Doker” oraz „Flisak” (Katowice – Gdynia Główna). Podczas przebudowy dworca jeździły one zmienioną trasą przez fragment linii 16 Zgierz – Łódź Widzew. Na stację Łódź Kaliska powrócą też wszystkie pociągi regionalne i aglomeracyjne z kierunku Zduńskiej Woli i Sieradza.

Jak przypomina PKP PLK, rola stacji Łódź Kaliska wzrośnie po zakończeniu budowy tunelu średnicowego. Na stacji będą zatrzymywać się wtedy pociągi kursujące podziemną trasą z dworca Łódź Fabryczna. Ze stacji zniknie jednak zapewne przynajmniej część wyliczonych wyżej połączeń dalekobieżnych – tunel będzie miał także odnogę na północ, w stronę stacji Łódź Żabieniec.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5