Nowe tory ułożono już na odcinku pomiędzy Łodzią Kaliską a Żabieńcem. Na samym Żabieńcu kończy się przebudowa pasażerskiej części stacji, podobne prace prowadzone są także w Zgierzu. W ciągu kilku miesięcy ma zakończyć się warta przeszło 200 mln zł modernizacja linii kolejowej nr 15 na 11-kilometrowym odcinku Łódź – Zgierz.
Trwają prace modernizacyjne na początkowym fragmencie linii kolejowej nr 15 Łódź Kaliska – Bednary
obejmujące fragment z Łodzi Kaliskiej do Zgierza. Inwestycja ma spory wpływ na ruch pociągów w aglomeracji łódzkiej, bo okresowo ruch na tym ważnym ciągu prowadzony jest jednotorowo. Zarządca infrastruktury zapowiada, że roboty zakończą się w ciągu kilku najbliższych miesięcy, co oznacza terminowy przebieg przebudowy.
Żabieniec: Perony gotowe, trwa remont przejścia pod torami – Zakończenie prac planowane jest w trzecim kwartale tego roku – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje, że to właśnie na tym odcinku spośród wszystkich modernizowanych fragmentów ciągu linii 15 i 16 Łódź – Zgierz – Kutno roboty są najbardziej zaawansowane. – W Łodzi-Żabieńcu podróżni mają już do dyspozycji dwa nowe perony, a w remontowanym przejściu podziemnym komunikację ułatwią windy – relacjonuje nasz rozmówca. Pasażerska infrastruktura naziemna jest więc gotowa praktycznie w całości.
W Zgierzu trwa budowa trzech peronów, w tym jednego nowego. Powstaje też przejście podziemne wraz z windami (wcześniej podróżni docierali na perony, przechodząc na nie w poziomie szyn). Pomiędzy łódzkimi stacjami Kaliska i Żabieniec ułożone zostały już nowe tory. – Prace torowe pomiędzy Żabieńcem a Zgierzem postępują – poinformowały nas służby prasowe PKP PLK.
Duże znaczenie inwestycji w ruchu miejskim Jednym z ważniejszych aspektów przedsięwzięcia jest remont obiektów inżynierskich. – W Zgierzu przebudowywane są wiadukty kolejowe – stwierdza rzecznik spółki. Ocenia, że po zakończeniu prac sprawniejsze będą podróże kolejowe w regionie. Przypomnijmy, że docelowo pociągi pasażerskie mają kursować pomiędzy Łodzią a Zgierzem z prędkością 120 km/godz. Odcinek ten ma kluczowe znaczenie dla obsługi połączeń wybiegających z aglomeracji na północ: w kierunku Kutna (po linii nr 16) i Łowicza (po linii nr 15).
Wykonawcą prac na linii 15 jest Zakład Robót Komunikacyjnych DOM z Poznania. Wartość kontraktu to ok. 220 mln zł, a środki te pochodzą ze źródeł krajowych. Inwestycja ma duże znaczenie nie tylko w ruchu dalekobieżnym czy regionalnym, ale i aglomeracyjnym czy wręcz miejskim. W ostatnich latach istotnie wzrosło bowiem znaczenie stacji na Żabieńcu, w pobliżu której powstał m.in. duży biurowiec ZUS. Pociąg jest najszybszym środkiem dojazdu z wielu części miasta, np. z Dąbrowy czy z Widzewa.