Zmienia się krajobraz zaniedbanej dotychczas stacji Łódź-Żabieniec. Gotowy jest już – zgodnie z harmonogramem – pierwszy ze zmodernizowanych peronów. Prace toczą się zaś m.in. w przejściu podziemnym pod peronami.
Jednym z ważniejszych elementów toczącej się modernizacji linii kolejowej nr 15 pomiędzy Łodzią Kaliską a Zgierzem jest przebudowa pasażerskiej części stacji Łódź-Żabieniec. Położony w dzielnicy Bałuty przystanek w ostatnich latach nabiera na znaczeniu ze względu na jego wykorzystanie w ruchu aglomeracyjnym. Poprawia on skomunikowanie osiedli Żubardź, Żabieniec i Teofilów m.in. z dzienicami Widzew czy Górna znajdującymi się po przeciwnej stronie miasta, a znacznym generatorem przewozów jest nowy biurowiec ZUS, który powstał w bezpośrednim sąsiedztwie peronów.
Będzie druga wiata. „W odpowiedzi na oczekiwania”Na przełomie czerwca i lipca zakończyła się budowa pierwszego z dwóch modernizowanych peronów – oznaczonego numerem 1, a więc tego, z którego planowo odjeżdżają pociągi w kierunku Zgierza (aktualnie ruch prowadzony jest jednotorowo). – Podróżni na nowym, wyższym peronie mają do dyspozycji ławki i nową wiatę o długości 12 m i głębokości 2 m – opisuje Martyn Janduła z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Przed przebudową peron był zadaszony na dłuższym odcinku, ale dach był w złym stanie technicznym i w kilku miejscach pojawiały się przecieki.
– Nowa wiata osłonięta jest z trzech stron i zapewnia ochronę w trudnych warunkach atmosferycznych. W odpowiedzi na oczekiwania podróżnych wybudowana będzie również druga wiata – zapowiada nasz rozmówca. Tymczasem prace przeniesione zostały na peron nr 2, prowadzone są również w przejściu podziemnym, w którym zamontowane zostaną windy. To jedna z nowości, które mają dostosować stację do potrzeb osób mających problemy ze skorzystaniem ze schodów. To właśnie stan tunelu pod peronami wymagał najpilniejszej intwewencji. Zdarzało się bowiem, że był zalewany, a odpływ wody był na tyle utrudniony, że zdecydowano się na montaż drewnianych podestów przy wejściach na schody. Umożliwiały one przejście, ale i stanowiły dodatkową barierę infrastrukturalną. Aby zapewnić dojście na jedyny czynny peron od strony budynku ZUS, w przejściu wydzielono wąską strefę dla pieszych.
Prace prowadzone są zgodnie z harmonogramem Gotowy jest już tor znajdujący się przy zmodernizowanym peronie, wymieniona jest także sieć trakcyjna, a prace objęły też urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Trwa demontaż sieci trakcyjnej znad sąsiedniego toru, później nadejdzie czas na samo torowisko.
W ramach
tego samego projektu przebudowywana jest również stacja Zgierz, gdzie powstaje właśnie dodatkowy peron nr 3. Roboty obejmą cały odcinek z Łodzi Kaliskiej do Zgierza, a elementem inwestycji jest przebudowa most nad rzeką Bałutką. – Prace postępują sprawnie i zgodnie z harmonogramem – zapewnia Martyn Janduła. Wartość kontraktu z wykonawcą, konsorcjum, którego liderem jest ZRK DOM z Poznania, to ok. 229 mln zł. Zadanie ma zostać zakończone w drugim kwartale przyszłego roku.