Na budowie łódzkiego podziemnego dworca trwają prace wykończeniowe. Z wypowiedzi dyrektora łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu wynika jednak, że pomieszczenia do obsługi pasażerów nie będą jeszcze gotowe do ich przyjęcia w dniu oficjalnego otwarcia. Wraz z koniecznością dokonania testów urządzeń srk sprawi to, że ogólnodostępne pociągi wjadą na stację o ponad 3 miesiące później.
Sieć trakcyjna, drogi i tramwaje
W części kolejowej trwa montaż sztywnej sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Po torach w hali peronowej jeżdżą specjalistyczne pojazdy dwudrogowe do rozwieszania sieci. – Bryła dworca jest już wykańczana, także jeśli chodzi o miejską część inwestycji: parkingi wielopoziomowe i dworzec autobusowy. W części kolejowej zamontowano już oświetlenie. Prawie w całości wykończona jest też zewnętrzna elewacja – wylicza dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Nita.
Przy wschodnim wejściu do dworca trwa budowa wiaduktów i estakad, ramp zjazdowych i miejsc postojowych w strefie Kiss&Ride. Równocześnie powstaje podziemna część układu drogowego, która docelowo będzie łączyła się z drogą podziemną wzdłuż EC-1. Rozpoczęto też budowę ul. Nowotargowej od strony Tuwima. – Prace konstrukcyjne, trwające najdłużej, zostały już wykonane – zaznacza dyrektor.
Kończą się też prace związane z węzłem przesiadkowym po północno-wschodniej stronie stacji. Umożliwi on przesiadanie się między odjeżdżającymi z podziemnego dworca autobusami dalekobieżnymi a komunikacją miejską. Bezpośrednio przy peronach komunikacji miejskiej wybudowano windy i schody, prowadzące na poziom -8. Inny węzeł, zlokalizowany od północnego zachodu, przy ul. Składowej w pobliżu Kilińskiego, jest już w fazie prac wykończeniowych.
Najpierw otwarcie oficjalne, potem – dla pasażerów
Choć zapisany w drugim już aneksie termin ukończenia budowy (30 sierpnia) nie jest zagrożony, pierwsze pociągi odjadą z głównego łódzkiego dworca dopiero po zmianie rocznego rozkładu jazdy w grudniu. – Nie mamy wpływu na to, kiedy nastąpi zmiana rozkładu – tłumaczy Nita. – Trzeba pamiętać o odbiorach kolejowych – dopuszczeniach do ruchu i dopuszczeniach do eksploatacji wszystkich systemów bezpieczeństwa. Jednocześnie będą toczyły się prace przy urządzaniu pomieszczeń do obsługi pasażerów – dodaje dyrektor.
Czy w takim razie można liczyć na wcześniejsze otwarcie przynajmniej dworca dla autobusów dalekobieżnych? Niestety nie. – Zostanie on uruchomiony jednocześnie z kolejowym. Nie będzie żadnego przyspieszenia. Jeśli dworzec ma pełnić funkcję węzła multimodalnego, wszystkie środki transportu muszą zostać zintegrowane, a ich uruchomienie musi nastąpić w jednym czasie – twierdzi dyrektor ZDiT. Wydaje się jednak, że uruchomienie tej części inwestycji przynajmniej o kilka miesięcy wcześniej poprawiłoby standard podróży wielu użytkowników transportu zbiorowego z podłódzkich miejscowości, dając im ponownie możliwość bezpośredniego dotarcia do ścisłego centrum Łodzi. – Nie wiadomo jeszcze, czy tak samo będzie z linią tramwajową. Wcześniej zostanie natomiast otwarta część sieci drogowej – dodaje Nita.