Teren, na którym ma powstać komora startowa łódzkiego tunelu średnicowego, jest już formalnie we władaniu jego wykonawców. Pozwala to rozpocząć przygotowania do budowy. Firma zapowiada też wycofanie złożonego na początku lipca wniosku o upadłość.
W piątek 19 lipca został podpisany protokół przejęcia placu budowy przy ul. Odolanowskiej – informuje rzecznik prasowy Energopolu Piotr Żak. Sam ten fakt nie oznacza jednak jeszcze rozpoczęcia prac budowlanych. Na terenie przyszłej komory startowej znajdują się dziś, między innymi, ogródki działkowe. Wykonawca tunelu będzie więc musiał rozpocząć od prac przygotowawczych. – Sądzę, że jeszcze w lipcu będziemy grodzić teren i odłączać wodę, prąd i gaz. W sierpniu będziemy czyścić plac z roślinności oraz dokonywać rozbiórek budynków – mówi Żak.
Sama budowa komory startowej powinna potrwać kilka miesięcy. Gdy zostanie ukończona, pod ziemię będzie można sprowadzić obie zamówione przez konsorcjum (oprócz Energopolu należy do niego PBDiM Mińsk Mazowiecki)
tarcze wiertnicze. Większa z nich, przeznaczona do budowy tunelu dwutorowego, będzie miała średnicę 13 metrów, długość 80 m i napęd elektryczny, zaś mniejsza – o średnicy 8,7 m i długości 106 m – będzie wyposażona w silniki hydrauliczne. Druga z maszyn będzie drążyła odcinki jednotorowe za rozgałęzieniem w kierunku stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Obie będą należały do typu EPB (
Earth Pressure Balance). Zostały zamówione i zaprojektowane specjalnie dla potrzeb łódzkiego zamówienia, z uwzględnieniem panujących pod miastem warunków gruntowych. – Urządzenia technologii TBM są w realizacji w firmie Herrenknecht w Niemczech. Ich sprowadzanie rozpocznie się za kilka miesięcy – zapowiada rzecznik Energopolu.
Szczecińska firma poinformowała też o
zamiarze wycofania wniosku o upadłość. Według Energopolu porozumienia zawarte z bankami oraz inwestorami, przede wszystkim z GDDKiA oraz PKP PLK (choć firma zastrzega, że w stosunku do zarządcy infrastruktury kolejowej nie wysuwa żadnych roszczeń) pozwalają liczyć na szybką poprawę sytuacji finansowej. W rozmowie z RK rzecznik poinformował jednak, że kwoty, których domaga się Energopol od GDDKiA, nie zostały jeszcze przelane na jej rachunek.
Tunel średnicowy zgodnie z harmonogramem powinien zostać otwarty w grudniu 2021 r. Dwutorowa linia dostosowana do prędkości 100 km/h ma przebiegać pod ścisłym centrum miasta. Z myślą o ruchu regionalnym i aglomeracyjnym zapanowano przystanki Łódź Centrum i Łódź Polesie. W rejonie ul. Odolanowskiej linia biegnąca od dworca Łódź Fabryczna ma rozgałęziać się na południe (kierunek Łódź Kaliska) i północ (kierunek Łódź Żabieniec).
Oddanie tunelu do użytku ma uczynić trasę przez Łódź bardziej atrakcyjną dla połączeń dalekobieżnych, jednak gros oferty przewozowej mają tworzyć w nim
pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Przewozów Regionalnych. Dzięki skoncentrowaniu na wspólnym odcinku Łódź Widzew – Łódź Polesie kilku relacji odstępy między pociągami regionalnymi i aglomeracyjnymi w godzinach szczytu mają wynosić nie więcej, niż 10 minut.