Czy problemy z przepustowością linii kolejowej nr 16 na jej początkowym odcinku Łódź-Widzew – Zgierz zostaną wkrótce rozwiązane w sposób definitywny? Być może ten fragment tzw. kolei obwodowej zostanie ponownie przebudowany. W ramach inwestycji na całej trasie dobudowany zostałby drugi tor.
Linia kolejowa nr 16 biegnie z Łodzi-Widzewa do Kutna, a jej trasę można podzielić na dwa różniące się istotnie charakterem odcinki. Dłuższy z nich rozpoczyna się na węzłowej stacji Zgierz, gdzie tor krzyżuje się z linią nr 15 Łódź Kaliska – Bednary biegnącą w kierunku Łowicza: to trasa będąca podstawowym wylotem z aglomeracji łódzkiej na północ. Jednotorowy charakter odcinka jest dużym problemem przy konstrukcji rozkładu jazdy, a
PKP Polskie Linie Kolejowe wstępnie planują dobudowę drugiego toru.
Niedawno przepustowość została już zwiększona Drugi z odcinków łączy natomiast Zgierz z Łodzią-Widzewem. Przez lata nie był on wykorzystywany w ruchu pasażerskim, ale od 2014 r. jest obsługiwany przez pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Korzysta zeń również PKP Intercity, a z biegiem czasu połączeń – zarówno tych aglomeracyjnych, jak i dalekobieżnych – przybywało. Doprowadziło to do istotnych problemów z przepustowością, które przekładały się na jakość rozkładu jazdy.
W zeszłym roku zakończyła się więc budowa mijanki Łódź-Marysin, która umożliwiła uruchamianie większej liczby kursów, co jest wykorzystywane głównie w godzinach szczytu. Nowy punkt znajduje się w pobliżu zlikwidowanej w 2014 r. mijanki Łódź-Radogoszcz, którą rozebrano podczas remontu trasy, gdy nie przewidziano skali jej wykorzystania. Nawet odtworzenie dawnego układu torowego (z przeniesieniem mijanki) nie rozwiązało jednak wszystkich problemów z konstrukcją rozkładu.
Losy projektu zależą od dostępności środków Być może te wkrótce zostaną jednak rozwiązane. – Analizujemy możliwość budowy drugiego toru na [całym] odcinku Łódź-Widzew – Zgierz – powiedział nam bowiem Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Zastrzegł przy tym, że realizacja inwestycji będzie uzależniona od dostępności środków zewnętrznych na projekty kolejowe.
Ewentualna dobudowa drugiego toru wydaje się szczególnie istotna dla rozwoju połączeń aglomeracyjnych, kursy dalekobieżne docelowo zostaną bowiem skierowane przez drążony tunel średnicowy. Obecnie jeżdżą one po linii nr 16 głównie z uwagi na to, że wykorzystanie dowolnej innej trasy wiązałoby się z koniecznością zmiany czoła i z wydłużeniem czasu przejazdu przez aglomerację łódzką.