Retkinia, Zarzew, Radogoszcz Wschód oraz Warszawska - to nowe przystanki kolejowe, które zamierza wybudować na terenie Łodzi samorząd województwa łódzkiego w latach 2014-2022. Ich lokalizacja została już skonsultowana z PKP PLK oraz łódzkim Zarządem Dróg i Transportu.
Kontynuacja projektu
Budowa peronów w wymienionych wyżej miejscach będzie drugą częścią prowadzonego wspólnie przez samorząd i zarządcę infrastruktury tzw. projektu przystankowego. W ramach pierwszej z nich, zakończonej pod koniec ubiegłego roku, powstały przystanki: Łódź Dąbrowa, Łódź Pabianicka i Łódź Radogoszcz Zachód. Trzy punkty handlowe pojawiły się w rozkładzie jazdy 2013/2014, wprowadzonym w życie 15 grudnia ubiegłego roku. Nieco wcześniej otwarto przystanki poza stolicą regionu: Zgierz Jaracza, Ozorków Nowe Miasto, Domaniewice Centrum oraz Glinnik Wieś.
Choć z wybudowanych dotychczas peronów korzystają na razie tylko pociągi Przewozów Regionalnych, projektowano je z myślą także o pociągach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Również planowane dopiero przystanki znajdą się przy liniach, po których ŁKA już kursuje lub zacznie jeździć w niedalekiej przyszłości.
Blisko osiedli i tras komunikacji miejskiej
Przystanek Retkinia zostanie zlokalizowany na linii kolejowej nr 14 na szlaku Łódź Kaliska - Lublinek. Bliskość kilkudziesięciotysięcznego osiedla mieszkaniowego gwarantuje - o ile tylko powstanie wygodne dojście na perony - dobrą frekwencję. Równoległą do torów ul. Maratońską przebiegają ponadto trasy kilku linii autobusowych, co nasuwa myśl o stworzeniu węzła przesiadkowego.
Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku przystanku Zarzew, zaprojektowanego na linii nr 540 pod wiaduktem ul. Przybyszewskiego. Planowane w przyszłym roku zburzenie budowli i jej odbudowa w nowym kształcie może stać się okazją do uruchomienia wind na perony i umożliwienia dogodnej przesiadki z pociągu na autobus lub tramwaj (po wiadukcie kursuje linia 3). W pobliżu planowanego przystanku, oprócz dużych skupisk bloków z wielkiej płyty, znajduje się m. in. kompleks cmentarzy oraz Urząd Skarbowy. Warto dodać, że budowę przystanku planowano w tym miejscu już w latach 70. ubiegłego wieku - uważny obserwator dostrzeże ślady po takim zamierzeniu w konstrukcji obecnego wiaduktu.
Pozostałe dwa perony mają powstać przy linii nr 16 na reaktywowanym niedawno odcinku Łódź Widzew - Zgierz. O przystanek Radogoszcz Wschód od dawna zabiegają mieszkańcy osiedla oraz jeden z miejskich radnych. Co do przystanku Warszawska, w rejonie skrzyżowania tej ulicy z torem kolejowym potencjalnym generatorem ruchu może być skupisko domków jednorodzinnych oraz Las Łagiewnicki jako miejsce wycieczek turystycznych. W pobliżu są też przystanki linii tramwajowej.
- Inwestycjom tym będzie towarzyszyła modernizacja stacji Łódź Żabieniec. O tym, że jest potrzebna, nie wątpi chyba nikt, kto z niej w ostatnich latach korzystał - dodaje zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury UMWŁ Teresa Woźniak.
Najważniejsze przed nami
Lokalizację nowych peronów wybrano na ogół trafnie. Należy jednak pamiętać, że wiele zależy od wykonania zamysłu. Przykład opisywanych przez nas przystanków Łódź Radogoszcz Zachód, Łódź Marysin czy Łódź Stoki (nie sposób dojechać tam komunikacją miejską od strony... Stoków właśnie) pokazuje, że dobre założenia mogą zostać zniweczone przez zaniedbania w fazie realizacji. A kluczowe znaczenie ma oczywiście siatka połączeń kolejowych.
W Łodzi pozostają też wciąż inne miejsca, w których warto by rozważyć podobne inwestycje. Za przykład może posłużyć choćby osiedle Koziny (linia nr 15 na wysokości skrzyżowania al. Włókniarzy - Srebrzyńska).