Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódź: Cztery nowe przystanki kolejowe w ciągu 8 lat

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
28-10-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Roman Czubiński

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódź: Cztery nowe przystanki kolejowe w ciągu 8 lat
Retkinia, Zarzew, Radogoszcz Wschód oraz Warszawska - to nowe przystanki kolejowe, które zamierza wybudować na terenie Łodzi samorząd województwa łódzkiego w latach 2014-2022. Ich lokalizacja została już skonsultowana z PKP PLK oraz łódzkim Zarządem Dróg i Transportu.

Kontynuacja projektu

Budowa peronów w wymienionych wyżej miejscach będzie drugą częścią prowadzonego wspólnie przez samorząd i zarządcę infrastruktury tzw. projektu przystankowego. W ramach pierwszej z nich, zakończonej pod koniec ubiegłego roku, powstały przystanki: Łódź Dąbrowa, Łódź Pabianicka i Łódź Radogoszcz Zachód. Trzy punkty handlowe pojawiły się w rozkładzie jazdy 2013/2014, wprowadzonym w życie 15 grudnia ubiegłego roku. Nieco wcześniej otwarto przystanki poza stolicą regionu: Zgierz Jaracza, Ozorków Nowe Miasto, Domaniewice Centrum oraz Glinnik Wieś.

Choć z wybudowanych dotychczas peronów korzystają na razie tylko pociągi Przewozów Regionalnych, projektowano je z myślą także o pociągach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Również planowane dopiero przystanki znajdą się przy liniach, po których ŁKA już kursuje lub zacznie jeździć w niedalekiej przyszłości.

Blisko osiedli i tras komunikacji miejskiej

Przystanek Retkinia zostanie zlokalizowany na linii kolejowej nr 14 na szlaku Łódź Kaliska - Lublinek. Bliskość kilkudziesięciotysięcznego osiedla mieszkaniowego gwarantuje - o ile tylko powstanie wygodne dojście na perony - dobrą frekwencję. Równoległą do torów ul. Maratońską przebiegają ponadto trasy kilku linii autobusowych, co nasuwa myśl o stworzeniu węzła przesiadkowego.

Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku przystanku Zarzew, zaprojektowanego na linii nr 540 pod wiaduktem ul. Przybyszewskiego. Planowane w przyszłym roku zburzenie budowli i jej odbudowa w nowym kształcie może stać się okazją do uruchomienia wind na perony i umożliwienia dogodnej przesiadki z pociągu na autobus lub tramwaj (po wiadukcie kursuje linia 3). W pobliżu planowanego przystanku, oprócz dużych skupisk bloków z wielkiej płyty, znajduje się m. in. kompleks cmentarzy oraz Urząd Skarbowy. Warto dodać, że budowę przystanku planowano w tym miejscu już w latach 70. ubiegłego wieku - uważny obserwator dostrzeże ślady po takim zamierzeniu w konstrukcji obecnego wiaduktu.

Pozostałe dwa perony mają powstać przy linii nr 16 na reaktywowanym niedawno odcinku Łódź Widzew - Zgierz. O przystanek Radogoszcz Wschód od dawna zabiegają mieszkańcy osiedla oraz jeden z miejskich radnych. Co do przystanku Warszawska, w rejonie skrzyżowania tej ulicy z torem kolejowym potencjalnym generatorem ruchu może być skupisko domków jednorodzinnych oraz Las Łagiewnicki jako miejsce wycieczek turystycznych. W pobliżu są też przystanki linii tramwajowej.

- Inwestycjom tym będzie towarzyszyła modernizacja stacji Łódź Żabieniec. O tym, że jest potrzebna, nie wątpi chyba nikt, kto z niej w ostatnich latach korzystał - dodaje zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury UMWŁ Teresa Woźniak.

Najważniejsze przed nami

Lokalizację nowych peronów wybrano na ogół trafnie. Należy jednak pamiętać, że wiele zależy od wykonania zamysłu. Przykład opisywanych przez nas przystanków Łódź Radogoszcz Zachód, Łódź Marysin czy Łódź Stoki (nie sposób dojechać tam komunikacją miejską od strony... Stoków właśnie) pokazuje, że dobre założenia mogą zostać zniweczone przez zaniedbania w fazie realizacji. A kluczowe znaczenie ma oczywiście siatka połączeń kolejowych.

W Łodzi pozostają też wciąż inne miejsca, w których warto by rozważyć podobne inwestycje. Za przykład może posłużyć choćby osiedle Koziny (linia nr 15 na wysokości skrzyżowania al. Włókniarzy - Srebrzyńska).

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowe nazwy stacji i przystanków w nowym rozkładzie jazdy

Infrastruktura

Siedem przystanków kolejowych w Lublinie. Czy dobrze pełnią swoją rolę?

Zintegrowany transport

Warszawa: Ratusz przeciwny zmianom nazw przystanków kolejowych

Infrastruktura

Gdańsk: W dzielnicy Osowa będzie nowy przystanek kolejowy?

Infrastruktura

PKP PLK: Trzy nowe przystanki kolejowe w Łodzi

Infrastruktura

Zobacz również:

Nowe nazwy stacji i przystanków w nowym rozkładzie jazdy

Infrastruktura

Siedem przystanków kolejowych w Lublinie. Czy dobrze pełnią swoją rolę?

Zintegrowany transport

Warszawa: Ratusz przeciwny zmianom nazw przystanków kolejowych

Infrastruktura

Gdańsk: W dzielnicy Osowa będzie nowy przystanek kolejowy?

Infrastruktura

PKP PLK: Trzy nowe przystanki kolejowe w Łodzi

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5