Mieszkańcom zawalonej kamienicy przy al. 1 Maja oraz innych czasowo wysiedlonych budynków zaproponowano miejskie lokale zastępcze odpowiadające im potrzebom – twierdzi łódzki samorząd. Przekazane przez niego informacje kłócą się jednak z sygnałami płynącymi od samych mieszkańców.
Na początku stycznia kwestią katastrofy budowlanej, do jakiej doszło
we wrześniu 2024 r. nad budowanym w Łodzi kolejowym tunelem średnicowym, zajął się dziennikarz programu „Interwencja” telewizji Polsat Artur Borzęcki. W jego
materiale pojawiły się wypowiedzi mieszkańców zawalonej oficyny – oraz innych pobliskich budynków, z których (na razie tymczasowo) wykwaterowano mieszkańców. Oprócz uciążliwości związanych z długim postojem tarczy TBM (
więcej na ten temat piszemy tutaj) oraz zbyt niskich odszkodowań skarżyli się oni na niski standard proponowanych im przez władze Łodzi lokali zastępczych (brak centralnego ogrzewania, przeciekające rynny czy niedostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych).
O odniesienie się do tej ostatniej kwestii, bezpośrednio zależnej od łódzkiego magistratu, poprosiliśmy jego przedstawicieli. Aneta Rogalińska z biura prasowego Urzędu Miasta informuje, że wszyscy mieszkańcy oficyny poprzecznej kamienicy przy ul. Próchnika 44, którzy mieli umowę najmu z miastem, dostali lokale zamienne z jego zasobu. – Mieszkańcom kamienicy przy ul. 1 Maja 23, której fragment uległ katastrofie w dniu 6 września, a lokale należały do prywatnego właściciela, zaproponowano mieszkania z zasobu współwłasnego administrowanego przez ZLM – mówi nasza rozmówczyni.
Jak twierdzi, sytuacja każdego z mieszkańców była rozpatrywana „oddzielnie, w porozumieniu z poszkodowanymi, uwzględniając ich indywidualne potrzeby i oczekiwania”. 3 października 2024 r. łódzki Zarząd Lokali Miejskich zawarł z wykonawcą tunelu (PBDiM Mińsk Mazowiecki) porozumienie w sprawie zapewnienia lokali dla poszkodowanych. – Standard zaproponowanych lokali został ustalony w ww. Porozumieniu – zaznacza Rogalińska. Miasto zobowiązało się do wytypowania 9 lokali, z których 7
jest remontowanych przez PBDiM. – Podsumowując, będą to lokale w standardzie, jaki mieszkańcy Łodzi otrzymują wyremontowane lokale z zasobu gminnego – zapewnia przedstawicielka UMŁ. Szczegółów rozliczeń z PBDiM nie ujawnia.
Inne zadane przez nas pytanie dotyczyło tego, czy miasto planuje przygotować większą liczbę lokali zastępczych na wypadek wystąpienia podobnych problemów na dalszym etapie budowy tunelu średnicowego. – Mamy nadzieję, że zaistniała sytuacja była incydentalna, że do podobnego zdarzenia nigdy więcej nie dojdzie – odpowiada nasza rozmówczyni.