Podróżujący pomiędzy Łodzią a Warszawą muszą liczyć się z obowiązywaniem na tej trasie trzech różnych taryf: PKP Intercity, Polregio i ŁKA. Samorząd województwa łódzkiego zapewnia, że dąży do ujednolicenia oferty biletowej w organizowanych przez siebie kursach. Na razie pasażerowie nie mogą jednak liczyć na takie udogodnienie.
Samorząd województwa łódzkiego
od dekady zamawia pociągi relacji Łódź – Warszawa. Uzupełniają one ofertę PKP Intercity finansowaną z budżetu centralnego: z jednej strony kursy realizowane przez operatorów regionalnych pozwalają na podróże w porach, w których nie ma w rozkładzie połączeń organizowanych przez Ministerstwo Infrastruktury, z drugiej zaś umożliwiają bezpośredni przejazd z kilku przystanków, na których składy kategorii Intercity i TLK się nie zatrzymują. W dni robocze wszystkie pociągi, które dotuje Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, obsługuje Polregio. W weekendy na linii łączącej dwa największe ośrodki centralnej Polski pojawia się natomiast Łódzka Kolej Aglomeracyjna (spółka należąca do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego).
Inny bilet w dni robocze, inny w weekendyW ostatnim czasie znaczenie kursów organizowanych przez UMWŁ (lub wykonywanych przez jego spółkę) wzrosło. W okresie pandemii koronawirusa Ministerstwo Infrastruktury zmniejszyło bowiem liczbę dotowanych połączeń PKP Intercity, a ich rozkład jazdy wciąż jest uboższy niż na początku 2020 r. Zniknęła z niego część kursów realizowanych standardową trasą. Nie ma również funkcjonujących zaledwie przez ok. cztery miesiące połączeń Łódź Fabryczna – Warszawa Lotnisko Chopina.
O ile podróżujący okazjonalnie mogą uznać ofertę samorządową za dobrą, o tyle może być ona mniej atrakcyjna dla przemieszczających się regularnie. Choć liczba kursów umożliwiałaby korzystanie z nich do przejazdów codziennych, jeśli pasażer potrzebuje korzystać z kolei zarówno w dni robocze, jak i wolne, spółki nie mają dla niego odpowiedniej opcji taryfowej. Choć Polregio i ŁKA wzajemnie honorują swoje bilety na terenie województwa łódzkiego, zasada ta nie obowiązuje poza jego terenem. Niezbędne byłoby więc osobne opłacanie podróży kursami interRegio, a osobne – Sprinterami ŁKA.
Województwo chce wspólnej taryfy, ale nie ma konkretnych rozwiązań – Dążymy do zapewniania zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego przewozów o charakterze użyteczności publicznej – zapewnił nas Wydział Komunikacji Społecznej UMWŁ. Samorząd nie wskazał jednak żadnego konkretnego rozwiązania, jakie byłoby opracowywane czy rozważane przez organizatora. – W przypadku gdy będzie możliwe rozszerzenie integracji taryfowej, stosowne informacje zostaną przekazane na stronach internetowych operatorów – usłyszeliśmy jedynie od służb prasowych marszałka.
Aktualnie w dzień roboczy PKP Intercity uruchamia 18 par bezpośrednich kursów z Łodzi do Warszawy, przy czym nie są one równiomiernie rozłożone w ciągu doby, a pracujący w niestandardowych godzinach muszą się liczyć z dużymi przerwami (np. od 17:55 do 20:59 w kierunku Warszawy). Dodatkowo część pociągów przelotowych nie wjeżdża na Dworzec Fabryczny. Tymczasem od poniedziałku do piątku Polregio oferuje jedenaście par kursów interRegio (nie zawsze wypełniają one luki pomiędzy kursami PKP Intercity). W weekendy ŁKA zapewnia zaś dziewięć par Sprinterów.