Obostrzenia pandemiczne spowodowały, że choć pasażerowie ŁKA dojeżdżający do Warszawy mogą kontynuować podróż pociągiem dojeżdżającym na główne dworce stolicy, muszą dokupić miejscówkę. Po skierowaniu części kursów do stacji Warszawa Główna ŁKA zaproponowała współpracę KM i PKP IC. Pierwsza ze spółek odmówiła, druga wymaga wcześniejszej rezerwacji miejsc.
Od dwóch tygodni część weekendowych pociągów Sprinter uruchamianych przez ŁKA w relacji Łódź – Warszawa kursuje zmienioną trasą. W związku z przebudową stacji Warszawa Zachodnia są one kierowane do nowo otwartej Warszawy Głównej, tzw. średnicą podmiejską do Warszawy Wschodniej albo torami dalekobieżnymi, ale jedynie do Warszawy Centralnej. Przewoźnik, chcąc zminimalizować wynikające z tego utrudnienia,
wprowadził wzajemne honorowanie biletów w dni kursowana swoich pociągów do Warszawy z PKP Intercity.
PKP IC: Do naszego pociągu tylko z rezerwacją miejsca Obowiązuje ono na trasie Warszawa Zachodnia – Warszawa Centralna – Warszawa Wschodnia. Pasażerowie jadący pociągiem, który nie dojeżdża do wybranej przez nich stacji, mogą więc przesiąść się bez dopłat do jednego z liczbych składów największego operatora dalekobieżnego i podjechać do celu swojej podróży. A w zasadzie mogliby to uczynić, gdyby nie wprowadzone na czas pandemii przepisy zobowiązujące podróżnego do posiadania rezerwacji miejsca na przejazd pociągami TLK, IC, EIC czy EIP. Od tej zasady nie poczyniono wyjątku.
– Pasażerowie z biletami ŁKA mogą korzystać z przejazdu pociągami PKP Intercity na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia. Warunkiem jest wykupienie za 1 zł rezerwacji na miejsce w naszym pociągu na ten odcinek – potwierdza Agnieszka Serbeńska z PKP Intercity. Dlaczego więc ŁKA zdecydowała się na współpracę właśnie z tym przewoźnikiem, jeśli skorzystanie z udogodnienia jest nie tylko odpłatne, ale i dość skomplikowane, bo konieczny jest wybór pociągu dojazdowego przed dotarciem do Warszawy bez dokładnej wiedzy np. o ewentualnym opóźnieniu?
– Wystąpiliśmy z prośbą o wzajemne honorowanie biletów na terenie Warszawskiego Węzła Kolejowego do PKP Intercity oraz do Kolei Mazowieckich. Zgodę wyraziła tylko spółka PKP IC – tłumaczy Joanna Osińska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
KM: Na wzajemne honorowanie nie pozwalają nam limity pasażerów
Potwierdza to zresztą stołeczny przewoźnik regionalny. – Mimo że wdrożenie honorowania biletów zniwelowałoby podróżnym uciążliwości w korzystaniu z przejazdów pociągami uruchamianymi przez KM i ŁKA, to uwzględniając przede wszystkim ograniczenia, nakazy i zakazy obowiązujące w transporcie publicznym w związku ze stanem epidemii, nie mogliśmy przystać na tę propozycję – twierdzi Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich.
Dodaje, że spółka musiała wziąć pod uwagę również fakt wcześniejszego podjęcia zobowiązań o zapewnieniu transportu w ramach innych umów. Nasza rozmówczyni zauważa także, że jeśli KM przyjęłyby propozycję ŁKA, wzięłyby na siebie ryzyko przekroczenia limitów dotyczących zajętości miejsc. – Nadmieniam jednak, że obostrzenia ulegają zmianom w zależności od sytuacji epidemicznej, poinformowaliśmy więc ŁKA, że w sytuacji złagodzenia wprowadzonych przepisów jesteśmy otwarci na podjęcie współpracy w zakresie wzajemnego honorowania – powiedziała nam Donata Nowakowska.