Pociągi kursujące między Łodzią a Warszawą jadą obecnie o kilka minut dłużej niż miesiąc temu z powodu prac toczących się między stolicą a Skierniewicami. W przyszłym roku nieco wolniej kursować będą natomiast na odcinku Koluszki – Skierniewice. Bombardier montuje bowiem dla PKP PLK urządzenia systemu ERTMS/ECTS 2. To ostatni element wieloetapowej modernizacji ciągu linii kolejowych 1 i 17.
Wraz z wejściem w życie październikowej korekty do rozkładu jazdy pociągów nieco wydłużył się czas jazdy pomiędzy Łodzią a Warszawą. Przed zmianą najszybsze pociągi PKP Intercity pokonywały odcinek z Łodzi Fabrycznej do Warszawy Centralnej w ok. 1 godz. 20 min., a jadący bez postojów w Koluszkach, Skierniewicach i Żyrardowie IC „Łodzianin” dojeżdżał do głównego dworca stolicy w 1 godz. 16 min. Obecnie podróż tym samym kursem zajmuje 10 minut więcej (choć aktualnie nie jest to najszybszy z kursów). Zwolniły również interRegio Przewozów Regionalnych i Sprintery Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Pociągi będą jeździć punktualniej, ale na razie – wolniej – PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą prace przy wdrożeniu nowego systemu ERTMS/ETCS poziomu drugiego na szlaku Grodzisk Mazowiecki – Żyrardów – Radziwiłłów – Miedniewice – tłumaczy zmianę czasu przejazdu Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP PLK. – Między 21 października a 8 grudnia wykonywane są roboty na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Radziwiłłów Mazowiecki – precyzuje. Dodaje, że wszelkie wynikające z tego utrudnienia uwzględnione są w rozkładzie jazdy.
System ERTMS/ETCS ma być zainstalowany także na południowym odcinku trasy, który był modernizowany wcześniej – w latach 2006 – 2009. – Od stycznia do kwietnia 2019 r. prace będą kontynuowane na odcinku Skierniewice – Koluszki, co także zostanie uwzględnione w rozkładzie jazdy – potwierdza przedstawiciel PKP PLK. – Efektem wdrożenia nowoczesnego systemu ERTMS będą bezpieczniejsze podróże i sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym, co pozytywnie wpłynie na punktualność pociągów i realizację połączeń – dodaje.
Modernizacja linii Łódź – Warszawa opóźniona o kilka lat – Wartość prac realizowanych przez Bombardier Transportation (ZWUS) Polska wynosi ok. 27 mln zł – powiedział nasz rozmówca. Przypomnijmy, że instalacja systemu jest ostatnim elementem toczącej się od 2006 r. przewlekłej modernizacji ciągu linii kolejowych Łódź Fabryczna – Koluszki – Skierniewice – Warszawa Zachodnia. Roboty na tej ok. 130-kilometrowej trasie łączącej dwa największe ośrodki centralnej Polski potrwają zatem w sumie ok. 13 lat (z przerwami).
Jeszcze w 2016 r.
PKP PLK informowały nas, że planowany termin zakończenia wdrożenia ERTMS/ECTS 2 to połowa roku 2018. Już ten termin oznaczał znaczne opóźnienie w stosunku do pierwotnych założeń. W 2013 r. zapowiadano bowiem zakończenie prac jeszcze w 2015 r. Miało to pozwolić na uniknięcie tzw. fazowania projektu unijnego. Na początku roku 2014 zakładano natomiast zakończenie wdrażania systemu w połowie roku 2016.