Na ok. 130-kilometrowej trasie łączącej dwa największe miasta centralnej Polski pasażerów jest obecnie mniej niż trzy lata temu – wynika z danych przekazanych nam przez PKP Intercity. Przewoźnik tłumaczy, że musiał zmniejszyć liczbę pociągów w związku z licznymi pracami infrastrukturalnymi zarówno w łódzkim, jak i w warszawskim węźle kolejowym. Czy zmiany na tym obszarze rynku są stałe, czy mają jedynie charakter przejściowy?
W ostatnim czasie PKP Intercity zanotowało bardzo duży wzrost liczby podróżnych, który pozwolił z nawiązką odrobić spadki potoków z okresu pandemii. Przykładowo wyniki z maja tego roku były o ok. 28 proc. wyższe niż z maja 2019 r. – ostatniego przed wybuchem epidemii koronawirusa w Polsce. Podobny trend można zaobserwować wśród wielu
przewoźników regionalnych. Na tym tle bardzo odznacza się sytuacja trasy Łódź – Warszawa.
Statystyki różne od tych ogólnokrajowych – Porównując pierwsze pięć miesięcy bieżącego roku z analogicznym okresem 2019 r., widzimy spadek liczby podróżnych – przyznaje Marta Ziemska z Biura Prasowego PKP Intercity. Zmiana może wynikać częściowo ze zmiany modelu pracy w wielu stołecznych biurach które w okresie pandemii przeszły częściowo na system pracy zdalnej. Przyczyn zmniejszenia popularności trasy można też upatrywać w zmianach w ofercie.
Jak wynika bowiem z przesłanego nam przez PKP Intercity komunikatu, nie są one odpowiedzią na słabnące potoki, a wynikiem konieczności dostosowania się do aktualnych uwarunkowań infrastrukturalnych. Problemy mają wynikać m.in. z ograniczonej przepustowości łódzkiego węzła kolejowego w okresie przebudowy stacji Łódź Kaliska (którą jednak niemal wszystkie pociągi przewoźnika pomijają). – Ograniczona jest też możliwość odstawiania składów w Łodzi Kaliskiej, gdzie znajduje się zaplecze PKP Intercity – dodaje nasza rozmówczyni.
Utrudnienia i w Łodzi i w Warszawie Część kursów pozostaje natomiast odwołana w związku z budową tunelu pod torowiskiem w okolicach Gałkówka. Inwestycja skutkuje zmniejszoną przepustowością szlaku Łódź-Andrzejów – Gałkówek. – Podczas kształtowania optymalnej oferty przewozowej należy też uwzględniać przebudowę stacji Warszawa Zachodnia i konieczność kursowania pociągów trasami objazdowymi przez Warszawę Gdańską – podkreśla przedstawicielka PKP Intercity.
Dodajmy, że narodowy przewoźnik nie powrócił do wdrożonej tuż przed pandemią koncepcji uzupełnienia oferty pociągami relacji Łódź Fabryczna – Warszawa-Lotnisko Chopina. Sześć par kursów pozostało w rozkładzie jazdy tylko przez ok. trzy miesiące. Zostały one zlikwidowane wraz z pierwszymi obostrzeniami wprowadzonymi przez rząd w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa w marcu 2020 r.