Do podstawowej taryfy biletowej PKP Intercity włączone zostały promocyjne bilety obowiązujące na linii łódzkiej. Formalna zmiana statusu części ofert przywraca pełne honorowanie biletów pomiędzy IC a Kolejami Mazowieckimi na odcinku Skierniewice – Warszawa. Intercity zobowiązało się też do zwrócenia swoim klientom kosztów opłat dodatkowych nałożonych w wyniku nieporozumienia między przewoźnikami.
W niedzielę 28 czerwca PKP Intercity zmieniło swoją taryfę przewozową, choć nie wiąże się to ze zmianą ceny biletów. Nowe zapisy włączają jedynie funkcjonujące od wielu miesięcy oferty City Bilet, Łódzki City Bilet i Bilet Łódzki do podstawowego dokumentu spółki określającego sposób naliczania opłat za przejazd. Bilety wydawane dotąd jako „promocyjne” straciły zatem swój dotychczasowy, nietypowy status i stały się integralną częścią taryfy przewozowej.
Zaskakujące, bo z pozoru mało istotne zmiany są pokłosiem powstałego w połowie czerwca zamieszania w honorowaniu biletów między PKP IC a Kolejami Mazowieckimi. Spółki honorują wzajemnie swoje bilety na odcinku Skierniewice – Warszawa Wschodnia, na którym wciąż trwają utrudnienia związane z ciągnącą się modernizacją północnego fragmentu linii nr 1. KM przestały jednak honorować najpopularniejsze na tej trasie Łódzkie City Bilety, a dokonana przez PKP IC zmiana statusu ŁCB ma zapobiec dalszym komplikacjom.
Zmiana praktyki przy takich samych przepisach
Porozumienie, które reguluje obecnie zakres współpracy pomiędzy spółkami, weszło w życie w połowie grudnia zeszłego roku, a jego zapisy przedłużają ustalenia wprowadzane także kilkukrotnie wcześniej. KM od początku obowiązywania aktualnego dokumentu informowały swoich podróżnych, że uznają jedynie „wszystkie ważne bilety, określone w Taryfie przewozowej Spółki „PKP Intercity” (to cytat z grudniowego komunikatu KM o wejściu w życie porozumień umowy z IC). Tymczasem znakomita większość korzystających na tej trasie z biletów okresowych IC decydowała się na miesięczny Łódzki City Bilet, który jest dużo tańszy niż zwyczajny bilet miesięczny na tę samą trasę (ŁCB wydawany jest nie tylko w relacjach z Łodzi, ale także od wszystkich stacji pośrednich obsługiwanych przez łódzko-warszawskie TLK). Ci, którzy potrzebowali np. biletu tygodniowego, korzystali natomiast z oferty Bilet Łódzki.
Wielomiesięczna praktyka pokazywała, że ofertowe bilety uznawano w pociągach osobowych bez żadnych problemów – do połowy zeszłego miesiąca. Wtedy mazowiecki przewoźnik najwyraźniej zmienił interpretację tekstu porozumienia na o wiele bardziej ścisłą (i nieżyciową) i zaczął traktować legitymujących się ofertowym biletem PKP IC jako gapowiczów, choć wcześniej były one honorowane przez drużyny konduktorskie. – Ze względu na fakt, że umowa zawarta z IC w grudniu 2014 r. nie obejmowała ofert specjalnych pozataryfowych, pasażerowie podróżujący pociągami Kolei Mazowieckich na podstawie biletów z ww. ofert specjalnych IC traktowani byli jako osoby nieposiadające ważnego biletu na przejazd – potwierdza Jolanta Maliszewska z biura rzecznika prasowego KM.
IC: Zwrócimy pieniądze, zmieniamy taryfę
Takim obrotem rzeczy zdziwieni byli najwyraźniej tak podróżni, jak i PKP Intercity. Spółka szybko zapowiedziała, że zależy jej na honorowaniu najpopularniejszych biletów i że zrekompensuje pechowcom efekt nieporozumienia pomiędzy przewoźnikami. – Jeżeli nasz pasażer został zobowiązany do poniesienia dodatkowych kosztów w związku z podróżą pociągiem KM, będą one mu zwrócone – zapowiada Beata Czemerajda z biura prasowego PKP IC. Jednocześnie zdecydowano się na zmianę przepisów, która włączyła promocyjne oferty do objętej – zdaniem KM – porozumieniem taryfy.
Skuteczność tych działań potwierdziły Koleje Mazowieckie. – Od 28 czerwca 2015 r., wraz z włączeniem do taryfy przewozowej PKP Intercity ofert specjalnych, Koleje Mazowieckie honorują wszystkie bilety spółki PKP Intercity wydane zgodnie z Taryfą przewozową TP-IC – mówi Jolanta Maliszewska. – Nasza współpraca z przewoźnikiem samorządowym w obszarze honorowania biletów została potwierdzona. Do 12 grudnia obowiązuje wzajemne honorowanie biletów między PKP Intercity a Kolejami Mazowieckimi na linii Warszawa – Skierniewice, które obejmuje wszystkie ważne bilety określone w taryfach przewozowych przewoźników, w tym Bilet Łódzki i Łódzki City Bilet – przypomina Beata Czemerajda.
Niespodziewane komplikacje nie były pierwszą sytuacją, kiedy zakres porozumienia IC – KM budził wątpliwości. We wrześniu zeszłego roku elementem sporu było uznawanie biletów Kolei Mazowieckich w uzupełniających okrojoną ofertę kolejową autobusach zastępczych PKP Intercity. Nieporozumienie pomiędzy przewoźnikami zostało jednak wówczas dość szybko rozstrzygnięte na korzyść pasażera.