Za ok. półtora roku rozpoczną się roboty na odcinku Ozorków – Łęczyca. Oznacza to bardzo duże utrudnienia dla pasażerów kolei w województwie łódzkim, bo linia nr 16 wykorzystywana jest zarówno w dość intensywnym ruchu regionalnym, jak i dalekobieżnym, i to zarówno w kierunku zachodnim (do Poznania), jak i północnym (do Trójmiasta). Po przebudowie pociągi przyspieszą z 70 do 120 km/godz.
PKP Polskie Linie Kolejowe szykują się do rozpoczęcia modernizacji jednej z najważniejszych wybiegających z aglomeracji łódzkiej tras – linii kolejowej nr 16 Łódź Widzew – Kutno. Prace dotyczyć będą odcinka Zgierz – Kutno i mają stanowić kontynuację robót na linii nr 15 pomiędzy Łodzią Kaliską a Zgierzem. Ciąg tych linii tworzy podstawowy korytarz z Łodzi do magistrali E20, po którym prowadzony jest ruch aglomeracyjny i – od Zgierza na północ – dalekobieżny w kierunku Poznania oraz Bydgoszczy i Trójmiasta.
Remont 10 km torów w 14 miesięcy
Zarządca infrastruktury skonkretyzował swoje plany w zakresie harmonogramu zamknięć. Roboty mają objąć początkowo dwa odcinki: Zgierz – Ozorków (23 km) i Ozorków – Łęczyca (10 km). – Prace, które będą wiązały się ze wstrzymaniem ruchu kolejowego pomiędzy Ozorkowem a Łęczycą, zaplanowano w okresie od kwietnia 2020 r. do czerwca 2021 r. – powiedział nam Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Ostatnim etapem prac ma być natomiast przebudowa fragmentu Łęczyca – Kutno (25 km). – Trasa Łódź Kaliska – Kutno ma być przebudowana do końca 2023 r. – deklarują PKP Polskie Linie Kolejowe. Projekt zakłada przystosowanie linii nr 16 do prowadzenia ruchu pasażerskiego z prędkością 120 km/godz. – Obecnie pomiędzy Ozorkowem i Łęczycą pociągi jadą 70 km/godz. – usłyszeliśmy w Zespole Prasowym PKP PLK.
W przyszłym roku bez zamknięć torowych
W ramach inwestycji nie planuje się dobudowy drugiego toru na tej jednotorowej trasie. Przypomnijmy, że modernizację odcinka Ozorków – Łęczyca ma zrealizować konsorcjum firm Zakład Robót Komunikacyjnych DOM w Poznaniu, E=R=G Polska oraz Alusta. Wartość podpisanej we wrześniu tego roku umowy z wykonawcą sięgnęła prawie 130 mln zł netto.
O ile rozpoczynająca się za dwa lata przebudowa będzie bardzo dużym wyzwaniem dla przewoźników, o tyle podróżni w przyszłym roku nie muszą obawiać się znaczących utrudnień w ruchu na podłódzkim odcinku trasy. – PKP Polskie Linie Kolejowe w rozkładzie jazdy pociągów 2018/2019 nie planują zamknięć torowych na odcinku Ozorków – Łęczyca – poinformował nas bowiem Karol Jakubowski.