Choć PKP PLK nie opracowała jeszcze modelu organizacji ruchu na linii nr 16 w czasie jej modernizacji na odcinkach Zgierz – Ozorków i Ozorków – Łęczyca, bez wątpienia pasażerowie muszą przygotować się na liczne utrudnienia, które są nie do uniknięcia przy prowadzeniu prac na linii jednotorowej. Wiemy już natomiast, kiedy owe utrudnienia się rozpoczną. Zgodnie z aktualnym harmonogramem robót PKP PLK chce rozpocząć inwestycję w drugim kwartale przyszłego roku.
Niedawno pasażerowie podróżujący pociągami pomiędzy Łodzią a Kutnem
musieli liczyć się z poważnymi utrudnieniami w ruchu ze względu na brak możliwości wjazdu na remontowaną stację Kutno. Pociągi ŁKA kończyły bieg w Witoni, skąd do Kutna dojechać można było autobusem zastępczym, a kursy innych przewoźników były zastępowane autobusami na dłuższych odcinkach lub kierowane objazdem przez Łowicz. Tymczasem podróżni muszą przygotować się na kolejny – tym razem najprawdopodobniej o wiele dłuższy – okres istotnych zmian w organizacji ruchu.
PLK: Zadbamy o wcześniejszą informację dla podróżnychZbliżają się bowiem dwie realizowane na linii kolejowej nr 16 Łódź-Widzew – Kutno duże inwestycje infrastrukturalne: remonty odcinków Zgierz – Ozorków oraz Ozorków – Łęczyca. – Wspólnie z przewoźnikami wypracujemy najlepsze rozwiązania, aby podczas przebudowy tej jednotorowej trasy maksymalnie ograniczyć zmiany w komunikacji – zapewnia nas Magdalena Janus z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje przy tym, że zarządca infrastruktury zadba o podawanie wszelkich zmian z odpowiednim wyprzedzeniem, a wypracowany model organizacji ruchu będzie znany wraz z wejściem w życie kolejnego rozkładu jazdy pociągów.
To istotna deklaracja, bo podczas niedawnych prac na stacji Kutno wcześniejszej informacji dla podróżujących pociągami z Łodzi kilkakrotnie brakowało. Pasażerowie – podobnie zresztą jak i przewoźnicy – byli zaskakiwani utrudnieniami tuż przed planowaną zmianą rozkładu, a sam termin przywrócenia przejezdności był kilkakrotnie przesuwany. Część pociągów nie miała wyznaczonego zamknięciowego rozkładu i codziennie kursowała objazdem nieujętym w grafiku połączeń, co wiązało się z regularnymi opóźnieniami.
Inwestycja ważna także dla przewoźników towarowychWiemy już także, kiedy należy spodziewać się ponownych utrudnień na linii kutnowskiej. – Zgodnie z planem roboty zaczną się w drugim kwartale 2020 r. – zapowiedziała przedstawicielka zarządcy infrastruktury. Przypomniała, że po zakończeniu inwestycji na stacjach i przystankach między Zgierzem a Łęczycą dostępne będą nowe, wyższe perony wyposażone m.in. w wiaty, ławki, gabloty informacyjne oraz system oznakowania dotykowego. – Planowana długość peronów to 150 i 200 m. Lepszy dostęp do kolei zapewnią dojścia w poziomie torów dostosowane do obsługi osób o ograniczonej zdolności poruszania się – uzupełnia nasza rozmówczyni.
Magdalena Janus zwraca także uwagę na korzyści, jakie roboty przynieść mają przewoźnikom towarowym. Linia ma być przystosowana do przyjęcia ciężkoch pociągów o długości do 600 m. Składy towarowe pojada po remoncie 100 km/godz., a pasażerskie – o 20 km/godz. szybciej.