Jak najlepiej zwiększyć przepustowość sieci kolejowej na odcinku Łódź – Kutno? Czy najlepszym możliwym wariantem będzie dobudowa drugiego toru do istniejącej linii, czy też budowa torów w zupełnie nowym przebiegu? Czy miasta połączą wkrótce dwie równoległe linie jednotorowe?
Jak informowaliśmy na początku roku, krajowy zarządca infrastruktury kolejowej
bierze pod uwagę możliwość budowy nowego połączenia kolejowego z Łodzi do Kutna. To jeden z dwóch rozważanych wariantów zwiększenia przepustowości sieci pomiędzy Łodzią a magistralą E20. Drugim jest dobudowa drugiego toru na istniejącej jednotorowej linii kolejowej nr 16 Łódź Widzew – Kutno przynajmniej na odcinku Zgierz – Kutno. Ze Zgierza do Łodzi Kaliskiej biegnie już bowiem dwutorowa linia nr 15, która może pełnić rolę głównego korytarza przelotowego, zwłaszcza po otwarciu tunelu średnicowego.
Na linii nr 14 prace są już zaawansowaneAktualność tych planów potwierdził niedawno Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych. Podczas konferencji prasowej towarzyszącej podpisaniu umowy na modernizację linii nr 15 pomiędzy Łodzią Kaliską a Zgierzem wymienił on bowiem szereg inwestycji o charakterze komplementarnym do tej, która była przedmiotem największego tego dnia zainteresowania. – Prace w węźle łódzkim są skoordynowane i uzupełniają się nawzajem – zapewniał.
Wskazywał on więc na dużą rolę projektowanego tunelu średnicowego, ale także linii nr 14 biegnącej z Łodzi Kaliskiej w kierunku Sieradza i Ostrowa Wielkopolskiego. Obecnie jest ona remontowana w standardzie tzw. rewitalizacji
na przeszło 42-kilometrowym odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola. – Prace są tam bardzo zaawansowane – stwierdził przedstawiciel zarządu PKP PLK.
Zdaniem PKP PLK liczba pociągów będzie rosnąćUzupełnieniem zakontraktowanych prac ma być także planowana w dalszym horyzoncie czasowym inwestycja dotycząca ciągu z Łodzi do Kutna. Najbliższy remont, który ma zakończyć się w 2023 r., nie zwiększy bowiem w sposób znaczący liczby składów, którą będzie można skierować na jednotorową linię nr 16 w ciągu jednego dnia. – Na linii do Kutna przepustowość na razie jest wystarczająca, ale widzimy, że kolej się rozwija, więc docelowo na pewno potrzeba będzie większa – przyznaje Arnold Bresch.
– Studium wykonalności wskaże nam więc, czy dobudować nowy tor, czy myśleć o nowej linii jednotorowej w sąsiedztwie – konkluduje członek zarządu spółki infrastrukturalnej. Przypomnijmy, że trasa miałaby przebiegać np.
wzdłuż autostrady A1. Dzięki temu dostęp do kolei pasażerskiej mógłby uzyskać m.in. Piątek.