W najbliższych latach PKP PLK planują przeprowadzić remont trasy kolejowej ze Zgierza do Kutna. Być może o wiele szersze prace zostaną na niej wykonane w ramach kolejnej perspektywy budżetowej UE. Zarządca infrastruktury przygotował koncepcję dobudowy drugiego toru i podniesienia maksymalnej dopuszczalnej prędkości do 160 km/godz.
Podczas październikowego posiedzenia Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego łódzki urząd marszałkowski poinformował o koncepcji budowy drugiego toru na linii kolejowej nr 16 pomiędzy Zgierzem a Kutnem. To inwestycja wyczekiwana od lat, bo fragment ten jest podstawowym szlakiem wybiegającym z aglomeracji łódzkiej w kierunku północnym. Prowadzony jest tam zarówno ruch regionalny, jak i dalekobieżny, i to w dwóch kierunkach: Torunia i Poznania. Do tego linia wykorzystywana jest w ruchu towarowym.
Jest studium wykonalności. Planowana realizacja do 2027 r.
– W ramach studium wykonalności dla projektu „Usprawnienie kolejowego połączenia Łódź – Kutno poprzez budowę linii kolejowej lub modernizację istniejących” PKP PLK przedstawiły wariant, który zakłada budowę drugiego toru od Zgierza do Kutna oraz podniesienie prędkości pociągów do 160 km/godz. – potwierdza istnienie takich planów Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Zaznacza przy tym, że na razie jest to jedynie koncepcja, a nie zatwierdzony projekt. Wspomniane przedsięwzięcie, ale bez wskazania konkretnego wariantu realizacyjnego, znalazło sie na wstępnej liście inwestycji do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej UE.
– Znaczy to, że jego przeprowadzenie planowane jest na lata 2021 – 2027. Ostateczne decyzje dotyczące rozpoczęcia realizacji tego zadania są uzależnione od dalszych uzgodnień na szczeblu ministerialnym oraz konsultacji – zaznacza przy tym nasz rozmówca. Na razie nie wiemy, kiedy sprawa znajdzie swoje ostateczne rozstrzygnięcie.
Priorytet? Zwiększenie przepustowości na „wąskim gardle”
PKP PLK podkreśla, że w wyniku przeprowadzenia inwestycji istotnie zwiększyć ma się przepustowość trasy. To skutkować ma lepszym dostępem mieszkańców województwa do kolei oraz poprawą jakości transportu towarowego. – Pojawi się bowiem możliwość uruchomienia większej liczby kursów – tłumaczy Karol Jakubowski.
Odcinek linii nr 16 pomiędzy Zgierzem a Kutnem ma ok. 57 km długości. Jego znaczenie istotnie wzrosło wraz z przejęciem obsługi trasy przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Po okresie stagnacji oferty liczba połączeń regionalnych znacząco wzrosła, a spora część kursów realizowana jest w relacjach wydłużonych do stacji Łódź-Widzew przez Łódź Kaliską.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.