Krajowy zarządca infrastruktury kolejowej zdecydował się na zmianę organizacji ruchu pomiędzy Łodzią a Koluszkami. Na ważnym odcinku, który jest obecnie przebudowywany z uwagi na powstanie dwupoziomowych skrzyżowań z drogami lokalnymi pociągi wysyłane są w tzw. pakietach. Powoduje to zwiększenie odstępów pomiędzy kursami, ale i zwiększenie ich łącznej liczby.
Trwa
budowa dwóch wiaduktów kolejowych nad drogami pomiędzy Koluszkami a Łodzią. Inwestycja oznacza kolejne utrudnienia dla podróżujących na trasie Łódź – Warszawa, na której w ciągu dwóch ostatnich dekad miały miejsce przeciągające się kompleksowe remonty. Również dziś nie jest to jedyne źródło zmian w rozkładzie jazdy, bo duży wpływ na ofertę ma aktualnieprzebudowa stacji Warszawa Zachodnia.
Podróże między Łodzią a Warszawą od lat nie są łatwe W stolicy część pociągów skierowano na dworce Gdański i Główny, a inne kursują do Warszawy Wschodniej z pominięciem stacji Zachodnia i Centralna. W aglomeracji łódzkiej do tak dużych zmian nie doszło i kursy kończące tu bieg wciąż wjeżdżają do Łodzi Fabrycznej, pozostałe zaś zatrzymują się na Widzewie i, w części przypadków, także na innych stacjach. Wyraźne zmiany dotyczą jednak godzin kursowania, w tym pociągów regionalnych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Dotychczas część z nich była zresztą odwoływana na odcinku z Koluszek do Łodzi, co wymuszało dodatkowe przesiadki.
Wraz z wejściem w życie wrześniowej korekty rozkładu jazdy która będzie obowiązywać przez najbliższe dwa miesiące, organizacja ruchu uległa jednak istotnej zmianie. – Pomiędzy Łodzią-Andrzejowem a Gałkówkiem pociągi kursują wahadłowo po jednym torze po kilka w jednym kierunku – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. W ten sposób tworzone są tzw. pakiety pociągów jadących w zaledwie kilkuminutowych odstępach.
Dłuższe przerwy, ale więcej kursów Oczywistą wadą takiego rozwiązania jest powstanie dużych przerw pomiędzy kursami w kierunku przeciwnym do tego, który aktualnie jest realizowany. Jest to zauważalne np. w godzinach szczytu w relacjach, w których potok podróżnych jest mniejszy niż w stronę przeciwną. Polskie Linie Kolejowe zapewniają jednak, że to najlepsze rozwiązanie dla pasażerów, którzy otrzymali teraz dostęp do większej liczby połączeń.
– Całkowita liczba składów ŁKA obsługujących trasę znacznie się zwiększyła – podkreśla Rafał Wilgusiak. Dwupoziomowe skrzyżowania dróg i torów powstają w Andrespolu i Gałkowie. Podstawowym celem inwestycji ma być podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu.