Łódzka Kolej Aglomeracyjna wprowadza pewne zmiany w postępowaniu na dostawę elektryczno-spalinowych jednostek trakcyjnych. Potencjalnym dostawcom postawione zostały nieco niższe niż pierwotnie zakładano wymagania formalne. Dostali oni też nieco więcej czasu na przygotowanie swoich ofert.
Niedawno Łódzka Kolej Aglomeracyjna
ogłosiła przetarg na zakup trzech spalinowo-elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pojazdy mają zostać skierowane przede wszystkim do obsługi
trasy z Łodzi do Opoczna, która przebiega częściowo po niezelektryfikowanym odcinku linii nr 25, a częściowo po ciągu linii z siecią trakcyjną. Jednostki mają zostać dostarczone do kwietnia 2023 r. Póki co łódzki przewoźnik nie dysponuje żadnym taborem przeznaczonym do obsługi odcinków niezelektryfikowanych.
ŁKA łagodzi wymagania wobec oferentów W ostatnich dniach spółka wprowadziła pewne zmiany w ogłoszeniu o przetargu. – Zmieniliśmy warunek udziału w postępowaniu w zakresie posiadania zdolności technicznej lub zawodowej potencjalnych wykonawców – mówi Joanna Osińska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Spółka poluzowała nieco wymogi dotyczące doświadczenia producenta, choć nadal wymaga od ubiegającego się o kontrakt, by ten mógł udowodnić, że w ciągu ostatnich pięciu lat należycie wywiązał się z zamówienia na dostawę przynajmniej jednego nowego bądź zmodernizowanego kolejowego pojazdu elektrycznego i jednego hybrydowego albo jednego pojazdu elektrycznego i jednego spalinowego.
– Celem tej zmiany było zwiększenie konkurencyjności postępowania – tłumaczy nasza rozmówczyni. W informacji o zmianach w ogłoszeniu pojawiła się także wzmianka o korektach zapisów o warunkach oceny ofert. Same warunki nie uległy jednak zmianie i oferenci będą oceniani na podstawie ceny zakupu pojazdu (40 proc.), kosztów jego utrzymania (30 proc.) oraz trzech kryteriów jakościowych (po 10 proc. wagi każde) związanych ze zużyciem energii elektrycznej i paliwa oraz długością niskiej podłogi.
Więcej czasu na złożenie ofert Przedłużony został natomiast czas na przygotowanie ofert. Termin ich składania miał według pierwotnych założeń minąć 27 stycznia. Ostatecznie przesunięto go jednak na 12 lutego.
Warto także zwrócić uwagę, że postępowanie zawiera opcję na dostawę dwóch kolejnych egzemplarzy hybryd elektryczno-spalinowych. Flota pięciu pojazdów dostosowanych do ruchu po liniach niezelektryfikowanych pozwoliłaby na rozszerzenie oferty na trasie do Opoczna i uruchomienie większej liczby bezpośrednich kursów do Łodzi. Według informacji przekazanych nam w zeszłym roku przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego samorząd rozważa też wykorzystanie tego rodzaju taboru do prowadzenia
przewozów do Spały.