Z powodu zachorowań personelu na COVID-19 Łódzka Kolej Aglomeracyjna musiała zawiesić kursowanie sześciu pociągów. Połączenia mają powrócić wraz z marcową korektą rozkładu jazdy lub – jeśli pozwolą na to okoliczności – nawet wcześniej. Przewoźnik zapewnia, że sytuacja jest stabilna – kolejne odwołania nie są planowane.
Czasowo zawieszono późnowieczorny pociąg Łódź Fabryczna – Skierniewice (odj. 21.50 – przyj. 23.00) oraz wczesnoporanny w relacji powrotnej (odj. 4.51 – przyj. 5.50). Pociąg Łódź Widzew – Łęczyca (odj. 22.29 – przyj. 23.23) dojedzie tylko do stacji Zgierz, skąd pasażerów do Łęczycy i Kutna zabierze autobus zastępczy. W przeciwnej relacji (odj. 5.37 – przyj. 6.23) miejsce przesiadki na pociąg wyznaczono na mijance Zgierz Północ. Ostatnia zawieszona para połączeń to Łódź Fabryczna – Drzewica (odj. 17.44 – przyj. 19.05) i Drzewica – Koluszki (odj. 7.32 – przyj. 8.28).
– Odwołanie 6 z 237 uruchamianych przez Spółkę pociągów w terminie od 30/31 stycznia do 12 marca br. wynika z absencji pracowników ŁKA odpowiedzialnych za organizację i kursowanie pociągów spowodowaną zwolnieniami lekarskimi, zaleconą izolacją lub kwarantanną, a także opieką nad członkami rodziny w związku z piątą falą pandemii COVID-19 – informuje Iwona Borowińska z ŁKA. Jak zapewnia, obecnie pracowników do realizacji rozkładu jazdy już nie brakuje, nie ma też planów dalszych odwołań.
Spółka nie ujawnia, ilu dokładnie prowadzących pojazdy przebywa na kwarantannach lub izolacji. – Sytuacja jest dynamiczna, codziennie liczba osób przebywających na kwarantannie lub izolacji z powodu COVID-19 zmienia się – poinformowała nas przedstawicielka ŁKA. Przewoźnik monitoruje sytuację na bieżąco. W razie jej poprawy zawieszone kursy mogą zostać przywrócone nawet wcześniej, niż 12 marca.
Według Borowińskiej przy wyborze pociągów, które zostały odwołane, ŁKA kierowała się chęcią minimalizacji utrudnień dla pasażerów. – Brano pod uwagę przed wszystkim możliwość kontynuowania podroży innymi jednostkami w zbliżonym czasie lub autobusami komunikacji zastępczej, uruchomionymi za wycofane pociągi – podkreśla nasza rozmówczyni, cytując wcześniejszy komunikat skierowany do pasażerów. Jak dodaje, piąta fala pandemii doprowadziła do ponownego zmniejszenia liczby pasażerów: frekwencja w pociągach ŁKA jest na poziomie 60% wartości z końca ubiegłego roku.
ŁKA nie jest jedynym przewoźnikiem w regionie, którego problemy kadrowe zmusiły do czasowego ograniczenia oferty. Niedawno pisaliśmy o
rozrzedzeniu rozkładów jazdy na kilku liniach autobusowych MPK Łódź.