Województwo łódzkie przekaże własnej spółce ponad 50 mln zł na zakup hybrydowych jednostek trakcyjnych. Środki z Regionalnego Programu Operacyjnego pośrednio pozwolą na uruchomienie pociągów z Łodzi do Opoczna bez konieczności korzystania z silnika spalinowego na odcinku zelektryfikowanym. Inny scenariusz zakładał elektryfikację fragmentu linii nr 25 z Tomaszowa Mazowieckiego do Opoczna, jednak inwestycja ta została odłożona w czasie.
Samorząd województwa łódzkiego poinformował, że Łódzka Kolej Aglomeracyjna – spółka należąca do samego urzędu marszałkowskiego – otrzyma duże wsparcie finansowe na zakup
zamówionych już hybrydowych zespołów trakcyjnych, które wyprodukuje Newag. Uchwałę dotyczącą dofinansowania inwestycji podjął zarząd wojewódzktwa kierowany przez marszałka Grzegorza Schreibera. Całkowita wartość przedsięwzięcia to nieco ponad 74 mln zł. Z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020 pochodzić będzie 51,61 mln zł.
Kolejne istotne przyspieszenie dostawy – Nowymi, dwumapędowymi pociągami będzie mogło podróżować po 300 osób, w tym 160 na miejscach siedzących – wskazują służby prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Samorząd potwierdził
wcześniejsze plany eksploatacji trzech zamawianych jednostek na trasach z Łodzi i Zgierza do Opoczna i Spały. Do pierwszej z tych miejscowości dojechać ma dziesięć par kursów dziennie, do drugiej pojadą zaś dwie pary realizowane tylko w weekendy.
Przyznający dofinansowanie region poinformował także o nowej dacie planowanego dostarczenia składów. Początkowo zakładano, że ŁKA otrzyma je w 2023 r. Później UMWŁ zapewnił, że
dotrą one do Łodzi do grudnia 2022 r., co miało umożliwić inaugurację obsługi wraz z początkiem obowiązywania kolejnego rocznego rozkładu jazdy. Teraz wiemy już, że zespoły trakcyhne mają być odebrane najpóźniej w czerwcu 2022 r. Za rok będzie więc istnieć już możliwość wprowadzenia ich do ruchu.
Hybrydy zamiast elektryfikacji Przypomnijmy, że w RPO województwa łódzkiego pozostały wolne środki, bo
samorząd zrezygnował z realizacji planowanego wcześniej remontu linii kolejowej nr 25 na odcinku z Tomaszowa Mazowieckiego do Opoczna połączonego z jej elektryfikacją. Zamiast tego na linię wyjechać mają składy hybrydowe. Niezależnie od tego trasa ma być elektryfikowana w kolejnych latach, ale inwestycja będzie finansowana z innego źródła.
Wraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego
UMWŁ ubiega się bowiem o środki w ramach rządowego programu Kolej Plus. Mają one pozwolić na przeprowadzenie robót na całym odcinku z Tomaszowa przez Opoczno i Końskie do Skarżyska-Kamiennej. Od 2009 r. międzywojewódzki odcinek tego ciągu nie jest wykorzystywany w ruchu pasażerskim.